Jimmy Håkansson
Av alla spelgenrer är barnspel den kanske mest bespottade. I dagstidningarna kan vi läsa om barnfamiljen som blev lurad på pengar genom ohederliga ”inuti appen”-köp, och i speltidningarna blir de knappt omnämnda över huvud taget. Men alla barnspel och barnspelutvecklare är inte skurkar, faktum är att flera av dem arbetar aktivt för att motverka stigmatiseringen från såväl föräldrar, bransch och hardcorespelare. I den här två delar korta bloggserien låter vi barnspelsutvecklarna själva berätta om sina erfarenheter. I dag hör vi från Mårten Brüggemann som är speldesigner på Toca boca och har jobbat med spel som ”Toca town” och ”Toca lab”.
Vad skiljer ett bra barnspel från ett dåligt?
Barn är de mest kräsna användarna du kan ha när det kommer till känslan i interaktionen. Åtminstone när den är touchbaserad. Och de gillar dessutom att göra saker om och om igen. Därmed inte sagt att interaktionen behöver vara intuitiv på samma sätt som spel för äldre personer, barn har en förmåga att lära sig saker, hur diffusa de än är, så länge det har en belönande känsla och framställs som det ”rätta” att lära sig.
Vad får du för reaktion från andra spelutvecklare när du säger att du jobbar med barnspel?
Jag tror de flesta blir lite återhållsamt nyfikna. Det finns en uppfattning om att det är fult att göra spel åt barn som bland annat kommer från en del uppmärksammade fall av ekonomiskt utnyttjande av barn genom att tillåta köp inuti appar. Fortfarande finns också diskussionen om spel är något som barn ska syssla med i så stor utsträckning.
Du har sagt att det är ett dumt påhitt att barnspel måste vara utbildande. Kan du utveckla det resonemanget?
Jag tycker att gå in med tanken att ett barnspel ska vara explicit utbildande är fel väg att gå. Det är ofta en efterfrågan från de som köper spelen till barnen för att det skall vara mätbart vad barnen i fråga lär sig. Detta är en tanke från skolans värld såklart, de har en läroplan att förhålla sig till, men det är också mycket viktigt för många amerikanska föräldrar.
Vad har du lärt dig av att jobba med barnspel (som du antagligen inte hade lärt dig av att jobba med andra spel)?
Med barnspel får jag ofta ta mig själv ur ekvationen då jag inte är en del av målgruppen. Detta innebär ofta att vända på konventioner som kommer från inlärda beteenden. Med barn får man i stället tänka sig att användaren använder kommer i kontakt med mediet för första gången och på så sätt inte har några föreställningar om hur saker och ting borde fungera. Det kräver därför också användartestning på en helt annan nivå när man jobbar med barn. Det är kul och man blir ganska ödmjuk till det man gör då de ofta är ärligare med vad de tycker.
Kan du rekommendera några riktigt bra barnspel?
”Petting zoo” till iOS är en fin pekboks-app till de lite mindre barnen. Några av Vectorpark-spelen som ”Feed the head” är väldigt bra barnspel när det kommer till känsla i interaktion och upptäckarglädje. I övrigt väntar jag med spänning på ”Metamorphabet”.