X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

assassins-creed-650x365

Ubisoft har hamnat i blåsväder med sitt kommande spel “Assassin’s creed: Unity” på grund av avsaknaden av kvinnliga karaktärer. Efter att spelet visades upp på E3 gick flera anställda ut och förklarade företagets beslut, bland andra spelets creative director Alex Amancio som menade att det hade krävt mycket extra arbete att inkludera kvinnliga karaktärer.

Ubisofts tekniska chef James Therien berättade för sajten Video Gamer att “kvinnliga karaktärer fanns till helt nyligen på vår lista av saker att inkludera i spelet, men det är en fråga om fokus och produktion”. Han hävdade också att de hade varit tvungna att göra om mycket av animationen och kostymerna och att det effektivt hade dubblerat arbetsbördan.

Detta retade upp många, både kritiker och utvecklare, eftersom kvinnliga huvudpersoner i spel redan är så marginaliserade. “Assassin’s creed”-serien har hittills bara haft en kvinnlig huvudroll, Aveline de Grandpre i Playstation Vita-spelet “Assassin’s creed 3: Liberation”. Huvudserien har dominerats av manliga hjältar.

Att en enda kvinnlig huvudperson inte kunnat inkluderas i “Unity”, trots att man ska kunna spela fyra personer och att spelet utvecklas av tio olika spelstudios och hundratals människor, låter i mina öron som en väldigt klen ursäkt. Att James Therien också pratar om kvinnliga karaktärer som en “feature”, som en kul bonus, säger också en hel del. Det finns ingen tanke på kvinnliga karaktärer från början, de kommer som en efterkonstruktion och väljs sedan bort.

Intressant nog gick den före detta “Assassin’s creed”-designern Jonathan Cooper ut på Twitter och menade att animationsjobbet som krävts max hade varit en eller två dagars extra arbete – inte ett ersättande av 8000 animationer.

Detta får Ubsofts förklaring att kännas ännu tunnare. Det är 2014 nu – att inte inkludera kvinnliga huvudpersoner är pinsamt.