Annons

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Tangiers
Den brittiska tvåmannastudion Andalusia arbetade på ”Tangiers” i ett år utan resurser. Men så i augusti 2013 lyckades de få sitt spel finansierat via Kickstarter. Nu kan vi äntligen se resultatet av nästan ytterligare ett års arbete. Inget släppdatum är ännu satt, men spelet ska komma i år till PC, Mac och Linux. Trailern nedan visar ett mycket mer sammanhängande spel, som ser desto obehagligare ut.

”Tangiers” tar nämligen surrealism till en nivå sällan skådad i spelvärlden. Andalusia säger sig bland annat ha inspirerats mycket av författarna J. G. Ballard och William S. Burroughs (som för övrigt bodde i Tangier i Marocko), Dadaist-rörelsen och filmskapare som David Lynch. Ambitiös resumé minst sagt. Men i trailern är avant garde-influenserna mer än tydliga. ”Tangiers” presenterar en fragmentarisk, obehaglig verklighet, med felvända hustak i urbana miljöer och jättelika monument i stäpplandskap som sakta bryts sönder. Så vad är det här egentligen för sorts spel? Andalusia beskriver det som ett ’smygaractionspel i stil med ”Thief” och ”Deus ex”’, som går ut på att hitta och göra sig av med fem mystiska figurer. Jag hoppas att det stämmer – det vore synd om ”Tangiers” enbart blev en David Lynch-simulator.