Annons

Spelbloggen

Jimmy Håkansson

Jimmy Håkansson

Stick it to the man - logo

– Jag gav tre år av mitt liv till ”Kore gang”. Jag har fyllt skåp med alla konceptbilder som jag gjorde till det spelet. Sedan sprack det, förklarade Klaus Lyngeled när jag besökte honom och studion Zoink Games i Göteborg.

Plattformsspelet ”Kore gang” knäckte Klaus och hela hans team. Arbetet drog ut på tiden, projektet blev alldeles för stort och någonstans på vägen dit gick förläggaren i konkurs. I slutändan stod de där, med ett färdigt spel men utan möjligheter att släppa det.

Klaus blev bränd. Efter bakslaget med ”Kore gang” insåg han att det krävdes mer än brinnande passion när alla makter verkade emot dem. Det skulle dröja flera år innan spelstudion vågade sig på ett lika ambitiöst projekt igen.

Men när jag besökte deras studio för att testa deras nedladdningsbara Playstation 3-spel ”Stick it to the man” så var det som om ”Kore gang” aldrig hade hänt. För ”Stick it to the man” är knappast produkten av en studio som blivit biten av branschen. Det är ett kärleksbrev till 90-talets Lucas Arts-spel, och det är ett spel som älskar varenda centimeter av sitt medie.

Stick it to the man - spel

Allt förändras när ett topphemligt vapen trillar ut ur ett flygplan och träffar byggarbetaren Ray i huvudet. Efter det är ingenting sig likt. I synnerhet inte den lila spagettiarmen som plötsligt sticker ut ur Rays huvud och låter honom läsa andras tankar, förvandla fantasier till föremål och riva bort husfasader som om de vore luckor på en adventskalender.

”Stick it to the man” är skevt, skruvat och stundtals självlysande. En av mina favoritbanor utspelas i Rays undermedvetande när en psykolog hypnotiserar honom för att ta reda på varför han tror att en magisk spagettiarm sticker ut ur hans huvud. Vad som följer är en rosatintad drömfärd genom Rays mediokra liv. Några minuter in i kapitlet gör spelet en poäng av vår iver att alltid hitta samband och enkla förklaringar. ”Du måste ge mig något att arbeta med”, säger psykologen när det visar sig att Ray inte har något specifikt barndomstrauma som förklarar varför han är den han är. Ray är mer komplex än så. Framför allt är ”Stick it to the man” mer komplext än så.

Klaus Lyngeled berättade även att arbetet med ”Stick it to the man” gick oväntat smidigt. Efter att ha upplevt härdsmälta i motvind med ”Kore gang” hade de samlat ihop ett gediget karmakapital. För Klaus och hans studio är ”Stick it to the man” något mer än ett spel.

Det är en revansch.