X
Annons
X

Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

I förra veckan tog superkreddiga Valve (utvecklaren bakom hyllade spel som “Portal” och “Half-life”) bladet från munnen och berättade om sin länge emotsedda entré i hårdvaruvärlden. Någon gång efter årsskiftet kommer nästa generation spelkonsoler få sällskap av ännu en plattform. Eller snarare flera. Steam machine, som satsningen kallas, är nämligen mer att likna vid en standard, en slags grundspecifikation för speldatorer, än ännu en spelkonsol i mängden.

Vid första anblick känns konceptet lite rörigt. Dels kommer Valve att släppa ett nytt och Linuxbaserat operativsystem vid namn SteamOS. Dels utlovas flera nya spelmaskiner, som alla kör SteamOS men som tillverkas av en rad olika leverantörer. Dessutom har Valve utvecklat en ny handkontroll, som är tänkt att fungera med samtliga SteamOS-maskiner.

Förvirrande? Ja, lite. Revolutionerande? Absolut. Jag tror nämligen att detta kan bli precis hur stort som helst. Låt mig förklara.

Sedan urminnes tider har den viktigaste skiljelinjen i spelvärlden gått mellan de som spelar på dator och de som spelar på konsol. Pc-datorer är i regel dyrare och krångligare, men erbjuder i mer prestanda och större flexibilitet. Spelkonsoler är billigare och enkla att koppla in i tv:n, men kan inte förbättras med nya komponenter över tid.

Det Valve försöker göra är att hitta en gyllene medelväg. Likt en PS3 eller Xbox 360 ska en Steam machine vara anpassad för vardagsrummet, men också öppen och uppgraderbar som en spel-pc. Om du vill fortsätta spela Playstationspel så kommer du snart behöva ersätta din PS3 med en PS4. På en Steam machine ska du istället kunna öppna locket och byta ut grafikkortet för att uppnå samma effekt.

Måltavlan här är inte Playstation, Xbox eller Wii U. Snarare är udden riktad mot Windows. Den som någon gång försökt bygga en spel-pc vet hur hopplöst Microsofts operativsystem är på just det området. I jämförelse med konsolvärlden är Windows fortfarande ett själadödande träsk av illa anpassade drivrutiner och hårdvarukonflikter. Det beror givetvis på att Windows i grunden är byggt för helt andra saker än spel, men det lämnar också fältet fritt för mer specialiserade utmanare. SteamOS ska, till skillnad från Windows, vara byggt från grunden med spel i åtanke och därmed anpassat för att köras på en tv och med en handkontroll i händerna.

Det Valve ser framför sig är en framtid där valet inte står mellan en spelkonsol och en spel-pc, utan mellan en spelkonsol och en Steam machine.

Allt hänger givetvis på stödet från spelutvecklare, men man ska komma ihåg att Steam redan idag är världens största distributionsplattform för pc-spel. Om Valve kan erbjuda enkla portningsverktyg, bättre villkor och mer exponering för de som tar steget har jag svårt att se vilka utvecklare som skulle tacka nej. Sannolikt är det bara en tidsfråga innan minst lika många spel i Steam-butiken finns för SteamOS som för Windows.

Som spelköpare är det svårt att göra annat än applådera utvecklingen. Om Valve håller vad de lovar kommer Steam machine kombinera det bästa av två världar i en och samma maskin. Det är ett vågat, framsynt och aggressivt drag, med potential att rita om spelbranschen i grunden.

/Daniel (danielg0ldberg)