Annons

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

thesims4

Vem har inte spelat “The sims” och uppmärksammat simmarnas stela rörelsemönster? När de öppnar dörren för att släppa in grannarna, och fastnar i dörrkarmen. Eller när en sim ska hämta en tallrik mat, och det står en annan sim i rutan framför, ger de upp och går och gör något annat. Det är numera så klassiska “Sims”-mönster att jag nästan – men bara nästan – glömmer bort deras existens.

Inför “The sims 4” har utvecklarna Maxis diskuterat med den anrika speltidningen Edge att förbättra simmarna från grunden – bland annat göra deras rörelser mer autonoma och dynamiska. Simmarna ska också kunna multitaska, det vill säga göra flera saker på samma gång – springa på löpbandet medan de tittar på TV. Av allt att döma kommer simmarna också att vara mer emotionellt styrda i “Sims 4” – bland annat ska simmarnas humör påverka deras kreativa förmåga och sociala färdigheter.

Det låter inte som jättestora förändringar, men de blir förmodligen tydliga när man spelar och jämför med föregångarna. Däremot har jag svårt att tro att skillnaden mellan “Sims 3” och “Sims 4” kommer att bli lika stor som den mellan “Sims 2” och “Sims 3”. När “Sims 3” släpptes 2009 var det revolutionerande. Man kunde plötsligt promenera iväg från sitt hus till stadsparken utan att vänta på en laddningsskärm. Simmarna själva var också mer avancerade, med sina drömmar och livsmål.

Samtidigt ser jag fram emot nästa del i “Sims”-sagan, enbart för den nya karaktärseditorn.

YouTube Preview Image