Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

civ-7

Att strategiserien “Civilization” förr eller senare skulle utvecklas till ett massive multiplayer online game (förkortat MMO) är inte någon överraskning. Men om man får tro XL games VD Jake Song, som nyligen intervjuades av Massively, verkar “Civilization online” ha en udda vinkel på strategi.

I spelet, som inte har något släppdatum utannonserat, ska man inte styra sin egen civilisation. Det handlar inte om att ha en övergripande strategisk kontroll. Istället ska man spela en enskild karaktär, som bara är en kugge av många i ett gigantiskt politiskt maskineri. Tillsammans med andra hjälps man åt att förbättra sin civilisation.

Det blir märkligare.  Medan man i vanliga “Civ”-spel konstruerar byggnader eller forskar på en abstrakt nivå, ska man i “Civilization online” utföra de faktiska byggnationerna. Det är helt konkret frågan om jättelika sandlådor som spelarna ska generera innehåll i, leka med, kriga i, utforska och utveckla. Vinner gör man när en civilisation når herravälde genom krigföring eller teknologisk utveckling.

Jake Song hävdade i intervjun att det är ett onlinerollspel, men att den höga graden av samarbete som spelet kräver gör det till ett “extremt stort socialt experiment”

Personligen tycker jag det låter som ett väldigt ambitiöst experiment där man ska pröva om onlinerollspelsformen kan möta “Civs” avancerade strategistruktur. Jag är inte såld, men det är alldeles för intressant för att inte hålla ögonen på.

Här följer en mycket intetsägande trailer:

YouTube Preview Image
Fler bloggar