Annons

Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

Det pågår en intressant debatt i amerikanska spelmedier om annonsfinansiering och klickjournalistik. Igår skrev Ben Kuchera på Penny Arcade Report en text om den omöjliga ekvation som många nättidningar står inför.

Han tar avstamp i vad mediebranschen kallar för CPM – cost per mille – vilket alltså är vad en annonsör betalar för tusen sidvisningar. Han utgår från en teoretisk CPM på 5 dollar, samt att hälften av läsarna använder adblockers för att slippa annonser:

“So now it turns out I need around 1,500 readers to get that $5 for my hypothetical site. Say I want to pay myself $500 for the month. It’s not a ton of money. I need 150,000 page views. That jumped right up there, didn’t it? Now look at sites that employ a number of highly skilled, professional writers that are full time and making a livable wage. You’re suddenly looking at millions and millions of page views required to keep everything afloat, much less expand. Tens of millions of page views. Hundreds of thousands, if not millions, of unique readers.”

Resultatet, enligt Ben Kuchera, gynnar varken läsare eller journalister. Ändlösa gallerier med lättklädda Cosplay-tjejer, reportage som bryts upp på flera sidor i onödan. Varför? För att jaga klick. Och klick, snarare än nöjda läsare, är vad som håller medierna på nätet flytande.

Texten är lång, indignerad och mycket läsvärd. Så är även svaret från John Walker på Rock Paper Shotgun, som nyanserar det hela en aning:

“Yes, we post things on RPS in order to run our business. But how that defines what you post is always the business’s choice, and Kuchera’s frequent inference in his piece that it automatically causes nefarious or unsightly content does not speak for me. If anything, at worst his article ends up being apologist propaganda for the sites that lazily rely on crude hit chasing, as if it were the only way.”

Ben Kuchera avslutar med en intressant fråga. Välj ut dina tre favoritsajter på nätet. Tänk på hur mycket underhållning och utbyte du får från dem varje år. Skulle det vara värt att betala dryga 30 kronor ur egen ficka för att ha dem kvar?

/Daniel (@danielg0ldberg)