Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

Den svenska spelstudion Overkill, som ägs av Uppsalabaserade Starbreeze, har hamnat i rejält blåsväder. Det på grund av en reklamfilm för spelserien Payday som laddades upp på Youtube i förra veckan.

I filmen, som lyckas klämma in häpnadsväckande många tutt-, rump- och penisskämt på dryga två minuter, pratar de två Top Model-deltagarna Sophie Angner och Nina Strauss om “The Payday Girl Contest”. Det är en tävling där tjejer uppmanas att skicka in bilder på sig själva som Payday-spelarna sen ska rösta på (klippet nedan kommer via Soraya Hashim på Nöjesguiden. Det ursprungliga klippet plockades ned från Youtube under gårdagen):

YouTube Preview Image

Många har reagerat på tonen i klippet, som anses anspela överdrivet mycket på sex och stereotypa könsroller. Det känns mer som någonting från Playboy än från en ansedd svensk spelstudio: Lättklädda tjejer visar djupa urringningar medan männen står för programmeringen.

En av dem som upprörts är Stefan Johansson. Han undervisar i spelprogrammering på Blekinge Tekniska Högskola samt är engagerad i Starbreeze Aktieägargrupp, som representerar drygt 250 delägare i börsnoterade Starbreeze.

– Min personliga åsikt är att det andas en ganska förlegad människosyn. Det gäller både om man ser till kvinnosynen, men också synen på spelets potentiella kunder som klippet förmedlar, säger han.

– Vi diskuterar just nu hur vi ska agera. Det är inte i samklang med våra värderingar som aktieägare. Vi känner att vi bör föra en dialog med Starbreeze ledning om det här.

I nuläget är det oklart vem som producerat filmklippet, och om Starbreeze eller Overkill har något med det att göra. Filmen är inspelad på Overkills kontor, men Youtube-kontot det ursprungligen laddades upp på tycks helt sakna koppling till spelföretagen i fråga. Klippet har även publicerats på Sophie Angners blogg hos TV3.

Spelbloggen har utan framgång sökt Starbreeze vd Bo Andersson för mer information.

Mats Alders, bolagets styrelseordförande, ber att få återkomma när han satt sig in i ämnet. Filmen är “inget som styrelsen står bakom”, hälsar han i ett mejl.

Uppdaterad: Mats Alders, styrelseordförande i Starbreeze, ger ytterligare en kommentar via mejl. Han tar nu tydligt avstånd från filmklippet:

– Vi undersöker detta med största allvar. Bolaget med styrelsen står inte bakom detta och jag vill med bestämdhet understryka att vi inte står bakom den kvinnosyn som förmedlas i filmen, skriver han.

– Jag beklagar verkligen detta och vi skall gå till botten med hur detta har kunnat ske och igen ber jag att få återkomma när jag vet mer i ärendet, skriver Mats Alders.

Uppdaterad 2: Starbreeze upprepar budskapet i ett pressmeddelande. Bolaget har varken producerat eller godkänt filmen, står att läsa där.

– Under en period tog vi in förslag på olika marknadsföringsidéer för filmprojektet Payday. Den här filmen hör av självklar anledning till en av de idéer som vi direkt avfärdade och tackade nej till, skriver vd Bo Andersson.

Tipstack: @syrfid

/Daniel (@danielg0ldberg)

Fler bloggar