X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Foto: EA

Jag, som så många andra, drabbades rejält av serverkollapsen när ”Simcity” släpptes härom veckan. Det var direkt kopplat till spelets krav på konstant internetuppkoppling.

Kritiken lät inte vänta på sig – hade inte alltihop kunnat förhindras om spelet erbjudit ett offlineläge? Maxis Lucy Bradshaw meddelade att offlinespelande skulle kräva alldeles för mycket kodande från utvecklarnas sida för att ordna och att mycket av beräkningarna i spelet utfördes på servrarna. Men en anonym utvecklare på Maxis, som arbetat på nya Simcity, gick ut och sa tvärtom. Att servrarna inte påverkar spelupplevelsen nämnvärt.

Det senaste i Simcity-gate är att moddaren Azzer hävdade dels att utvecklarna enkelt kan bygga till en offlinedel, dels att det är möjligt att simulera en hel region av städer utan att gå online. Och han är inte ensam om att ha kunnat spela Simcity offline utan problem.

Det här är bara några av turerna kring Simcity. Men det står klart att det är ett av de största PR-fiaskona i spelvärlden någonsin. Förhoppningsvis kommer det leda till något bra. Förhoppningsvis förstår rätt personer att man inte försvårar piratkopiering med krav på konstant internetuppkoppling, utan att man straffar de spelare som fortfarande är villiga att köpa spel. Det är faktiskt helt befängt om branschen inte lär sig någonting av det här debaclet.