X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Foto: Simogo

Spelutvecklarstudion Simogo består av Magnus Gardebäck (tv) och Simon Flesser (th). De är just nu aktuella med IOS-spelet "Year walk".


”Year walk” har ett tydligt nordiskt anslag. Varför då?

– Ja, det nordiska är ett relativt outforskat område i spel, men det fanns inte som baktanken när vi kom på det. Min kompis Jonas Tarestad hade skrivit ett udda manus som jag råkade läsa, och det var rätt spellikt i sin struktur. Vi började skämtsamt prata om att vi borde göra ett spel om det. Och sedan blev det så.

Vad är ”The Year walk companion”?

– Det är en liten guidebok, som förklarar mer om saker som rör spelet. En guidebok med en postmodernistisk twist. Spelet är sparsmakat med text och menyer, och spelaren får dra sina egna slutsatser. ”Year walk companion” fyller igen hål på frågor som spelaren kan tänkas ha. Lite som en gammaldags manual.

Vad för känslor vill ni frammana hos spelarna?

– Det tycker jag att spelarna ska bestämma själva. Jag är glad bara de känner något. Många spel idag ger bara korta kickar, utan att man egentligen känner något. I ”Year walk” får man gärna bli upprymd av atmosfären, liksom att det är okej att bli arg. Man får också  lov att bli glad, men att ambitionen inte är att man ska bli det.

”Year walks” ton är mer seriös, man skulle kunna säga ”vuxnare”. Var det något ni hade i åtanke när ni utvecklade spelet?

– Vi hade pratat om det länge, att göra något lite mörkare. Inte nödvändigtvis skräck, men något som nuddar ämnen som är lite starkare. Ambitionen var att göra något som kändes mer intelligent och tankeväckande.

Hur fungerar det att utveckla spel bara två personer?

– I utvecklingen av ”Year walk” fick vi hjälp, dels har Jonas skrivit originalhistorien, dels har vi fått hjälp med musiken av Daniel Olsén (och Jonathan Eng som gjorde slutlåten). Theodor Almsten hjälpte oss med research. Men vi är fortfarande bara två aktiva på Simogo. Det är mycket friare än att vara på spelföretag som är större, med ett tjugotal anställda. Det är mer kreativt, och inte bara för att vi är två utan för att vi finansierar spelen själva. Men visst kan det bli frustrerande eftersom det är begränsat vad man kan göra i ett tvåmansteam. Samtidigt går vår personliga touch igenom spelet på ett helt annat sätt.

Vad har ni för planer nu?

– Just nu sitter vi och kör tankeverksamhet för att jobba på vårt nästa spel. Troligen kommer det att bli mer experimentellt. Vi vill gärna tänja ut ramarna för spel och se vad för spännande som finns utanför dem.

YouTube Preview Image

Verkar det intressant? Daniel Goldberg recenserar spelet senare i veckan. Håll utkik i bloggen!