Annons

Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

Jag har spelat Crysis 3 i helgen. När man pratar Crysis så glider konversationen alltid in på grafik. Konstigt vore väl annars. Förstapersons-genren är inte känd för att vara den mest innovativa, däremot är Crysis 3 vansinnigt snyggt. Tveklöst det grafiskt mest imponerande pc-spel jag spelat.

YouTube Preview Image

Min recension dyker upp på svd.se inom kort. Tills dess får ni hålla till godo med Spelbloggens första topplista. Nedan ett högst personligt urval av minnesvärda pc-skjutare* från de senaste tio åren. De du inte spelat är klart värda att jaga rätt på.

Sammantaget ger listan en bra bild av hur spelgrafiken utvecklats, tycker jag. Det är intressant hur saker som en gång såg ofattbart realistiska ut nu känns olidligt rudimentära, men också hur lite som förändrats ur ett spelmekaniskt perspektiv.

*Några ord om urvalet: På listan finns bara förstapersonsskjutare släppta för pc. Det blir mycket krutrök, machismo och explosioner, med andra ord.

Quake (1997)

Id Softwares första riktiga 3d-spel (läs här om varför Doom inte räknas) blev själva grundmallen för hur en modern förstapersonsskjutare väntas fungera. Den sci-fi-gotiska spelvärlden är ruskigt minnesvärd, och multiplayerläget lika roligt än idag.

YouTube Preview Image

 

Doom 3 (2004)

När det släpptes gillade jag inte Doom 3. Det kändes för linjärt, för mörkt och fantasilöst. Först i efterhand inser jag hur inflytelserikt det var. De klaustrofobiska rymdmiljöerna känns väldigt mycket som ett proto-Dead Space sett ur förstapersonsperspektiv.

YouTube Preview Image

 

Far Cry (2004)

Cryteks debutspel Far Cry höjde grafikribban många steg när det dök upp under våren 2004. De flesta greppen blev stilbildande, även om uppföljarna (lyckligtvis) släppte det något krystade sci-fi-upplägget till förmån för mindre urspårade manus.

YouTube Preview Image

 

Half Life 2 (2004)

Half Life 2 är ett av historiens mest hyllade spel. Den scen jag kanske minns allra tydligast är den här, när man träffar Alyx Vance för första gången:

YouTube Preview Image

Alyx Vance var den första spelkaraktären som jag tyckte kändes verklig. Inte som en bunt hopklistrade polygoner utan som en riktig människa. Det är någonting med minspelet och ögonen som gör det, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Oerhört imponerande än idag.

 

F.E.A.R (2005)

F.E.A.R bjöd på en udda kombination av förstapersonsaction och ruskiga skräckscener, vilket fungerade bättre än man kan tro. Den här scenen är en klassiker, och fick åtminstone mig att rycka till framför skärmen:

YouTube Preview Image

 

Prey (2006)

De flesta minns Prey för dess lika kreativa som vansinniga manus, där utvecklarna kombinerar indianreservat med köttätande rymdvarelser och tonsätter med Blue Oyster Cult. Men spelet byggde också många av sina pussel på portaler, alltså i grunden samma teknik som Valve senare använde i sitt mästerverk Portal.

YouTube Preview Image

 

Bioshock (2007)

Spelvärlden Rapture känns fortfarande som en av de mest visionära någonsin. I Bioshock lyckades utvecklarna Irrational games baka ihop sina funderingar kring objektivism och laissez fare-kapitalism med genmanipulerade zombies, en undervattensstad i art deco-stil och hårdkokta actionsekvenser med storvuxna män i dykardräkt. Det är minst lika bra som det låter.

YouTube Preview Image

 

Crysis (2007)

Crysis var något av en revolution när det dök upp under hösten 2007. Aldrig tidigare hade ett datorspel erbjudit lika imponerande grafik, och aldrig tidigare ställt så höga krav på spelarens hårdvara. “Kan den köra Crysis?” blev den givna frågan när nyinköpta pc-datorer visades upp.

YouTube Preview Image

Mest slående är hur snyggt det ser ut än idag, tycker jag.

 

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

Call of Duty: Modern Warfare 2 är ett spel som folk älskar att hata. Scenen nedan, ur kapitlet “No Russian” är en av de mest kontroversiella i spelhistorien:

YouTube Preview Image

Oavsett vad man tycker om sakinnehållet ledde det till en mycket intressant diskussion om spelvåld. I denna läsvärda intervju utvecklar designern Mohammad Alavi sina tankar kring scenen.

 

Far Cry 3 (2012)

Jag gillade verkligen Far Cry 3. Spelet dukar upp ett pärlband av olidligt vackra paradisöar för spelaren att utforska i sin egen takt. Många av löftena från det första spelet i serien infriades först här. Dessutom bjuder spelet på ett fantastiskt persongalleri, där skurken Vaas Montenegro sticker ut som en av de mest minnesvärda spelkaraktärerna någonsin:

YouTube Preview Image

 

Så. Någonting jag missat?

/Daniel