Skönhetsbloggen

Hedvig von Mentzer

Hedvig von Mentzer

För 40 år sedan fick 23-åriga Ilon Specht på reklambyrån McCann-Erickson i New York uppdraget ingen annan ville ha, att skriva en slogan för Préférence, L’Oréal Paris nya hårfärg för hemmabruk. Även om kvinnlig frigörelse var på tapeten hade det inte hänt så mycket inom reklamvärlden. Kvinnan var i högsta graden ett objekt och i reklamfilmerna var det ofta en mästrande manlig speakerröst. Här var det en kvinna själv som pratade in i kameran och sa det som tog en ganska ilsken Ilon fem minuter att skriva ihop, enligt en intervju med henne i The New Yorker.

40 år senare finns både Préférence och Ilons slogan kvar. Inte nog med det – den är sedan 14 år dessutom hela koncernens: Because I’m worth it.

Numera har vissa variationer införts, som Because we’re worth it, tack vare kloka taleskvinnor som Diane Keaton. I måndags hade jag förmånen att närvara vid fyrtioårsfirandet och träffa några av de fantastiska kvinnorna som också är ansiktet utåt för L’Oréal Paris. Tyvärr var ingen av de snygga talesmännen (varav två är tv-doktorer) på plats.

Fan Bingbing, Aimée Mullins, Freida Pinto, Ines de la Fressange och Jane Fonda- Foto: Sébastien Calvet / Story Box for L’Oréal Paris

 

Préférence får förresten både ny kostym och nya nyanser nästa år, perfekt för oss som vill släppa fram vår inre Florence Welch. Till exempel.

Om bloggen

Förnuftets röst rapporterar från den vackra världen.

Skönhet på bloggen: Branschnyheter, teknologiska genombrott, lanseringar, uppfinningar, forskning och favoriter – allt som har det minsta med skönhet att göra finns på bloggen. Det som är vackert, oavsett form, fångar min uppmärksamhet i ett högst personligt urval och tolkning.

Skönhet och jag: En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Jag känner lika stor glädje varje gång jag öppnar ett paket, ett bud eller en påse med skönt innehåll. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag älskar mitt jobb. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag skriver sedan tre år om skönhet i SvD och bloggar här sedan drygt två år. Blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och vackra förpackningar.

Kontakta Hedvig von Mentzer här
Fler bloggar