Hedvig von Mentzer
För 40 år sedan fick 23-åriga Ilon Specht på reklambyrån McCann-Erickson i New York uppdraget ingen annan ville ha, att skriva en slogan för Préférence, L’Oréal Paris nya hårfärg för hemmabruk. Även om kvinnlig frigörelse var på tapeten hade det inte hänt så mycket inom reklamvärlden. Kvinnan var i högsta graden ett objekt och i reklamfilmerna var det ofta en mästrande manlig speakerröst. Här var det en kvinna själv som pratade in i kameran och sa det som tog en ganska ilsken Ilon fem minuter att skriva ihop, enligt en intervju med henne i The New Yorker.
40 år senare finns både Préférence och Ilons slogan kvar. Inte nog med det – den är sedan 14 år dessutom hela koncernens: Because I’m worth it.
Numera har vissa variationer införts, som Because we’re worth it, tack vare kloka taleskvinnor som Diane Keaton. I måndags hade jag förmånen att närvara vid fyrtioårsfirandet och träffa några av de fantastiska kvinnorna som också är ansiktet utåt för L’Oréal Paris. Tyvärr var ingen av de snygga talesmännen (varav två är tv-doktorer) på plats.
Fan Bingbing, Aimée Mullins, Freida Pinto, Ines de la Fressange och Jane Fonda- Foto: Sébastien Calvet / Story Box for L’Oréal Paris
Préférence får förresten både ny kostym och nya nyanser nästa år, perfekt för oss som vill släppa fram vår inre Florence Welch. Till exempel.