Hedvig von Mentzer
Imorse var jag på pressmöte på Hotell Diplomat. Frisörerna (och stylisterna och föredragshållarna) Patrik Lernberger och Mattias Stafsing har tagit fram en serie hårvårdsprodukter under namnet Lernberger Stafsing som ska kombinera resultat och miljötänkande. Entusiastiskt och kunnigt presenterade de serien (med detaljerad info om ingredienser) som finns på bland annat Kicks och Doc Morris. Än har jag inte testat produkterna utan bara doftat på volymbalsamet. Ljuvligt.
Även hotellet har numera fått en distinkt doft. Hotelldirektör Madeleine Barck fick idén när hon bodde på Gramercy Park i New York. Än finns doften, som beskrivs som rogivande, fräsch och maskulin, bara på hotellet, men troligtvis kommer den att buteljeras och säljas till gäster och andra spekulanter.
Trendigast i doftsättningsväg i hotellvärlden är ändå Hotel Costes, som jag skrivit om tidigare. Lite längre söderut har Rivierans grand dame, Hotel Negresco i Nice precis lanserat sin parfym med pompa, ståt och förstasidan på Nice Matin. Le Negresco Made in French Riviera är en radda dofter samt handkräm och tvålar. Min flaska heter Svit 327, tror jag att det var. Doften, är som hotellet: ståtlig, exklusiv om än en smula gammaldags – eller ska vi kalla det klassisk?