Annons

Skönhetsbloggen

Hedvig von Mentzer

Hedvig von Mentzer

Jag hade inte tänkt skriva om de nya ”funktionella” tuggummin som hårdannonserats den senaste veckan. Det är så urbota dumt – och reklamen ännu dummare – att hävda att ett par tuggummin skulle ”bibehålla sund och elastisk hud”.

Men så känner jag att jag måste kommentera dem, särskilt efter det kommenterats på nyhetsplats och även Konsumentföreningen Stockholms chef för Konsument och Miljö,  Louise Ungerth,  utmärkta konsumentblogg.

Då vill jag bara tillägga att i kategorin sköna kosttillskott tar ändå följande priset:  trendiga NY-klubben Provocateur (ni ser, redan namnet retar upp) har tagit fram en drinkmeny tillsammans med Scott-Vincent Borba, grundaren av skönhetsvattnet Borba. Flitige entreprenören Scott-Vincent har även under Borba sålt skönhetsvingummi och läppglans för bättre hy (jo, sant!) på bland annat Sephora.

Den ultraselektiva klubben serverar de hudförbättrande drinkarna till sitt vackra klientel. Soothing Cucumber är till exempel framtagen för att ”låsa in fukt”, tillsammans med en dos Hendricks gin. Att försynt påpeka att alkohol i sig är uttorkande känns ju, tja, lite futtigt, i sammanhanget. En möjlig fara är väl att man råkar dricka andra snyggare också. Fast det är kanske ingen nackdel förrän dagen efter.

Skål!

Om bloggen

Förnuftets röst rapporterar från den vackra världen.

Skönhet på bloggen: Branschnyheter, teknologiska genombrott, lanseringar, uppfinningar, forskning och favoriter – allt som har det minsta med skönhet att göra finns på bloggen. Det som är vackert, oavsett form, fångar min uppmärksamhet i ett högst personligt urval och tolkning.

Skönhet och jag: En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Jag känner lika stor glädje varje gång jag öppnar ett paket, ett bud eller en påse med skönt innehåll. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag älskar mitt jobb. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag skriver sedan tre år om skönhet i SvD och bloggar här sedan drygt två år. Blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och vackra förpackningar.

Kontakta Hedvig von Mentzer här