Annons

Skönhetsbloggen

Hedvig von Mentzer

Hedvig von Mentzer

Skönhetsjätten L’Oréal USA tänker köpa nagellacksspecialisten Essie. Essie, som grundades 1981 av Essie Weingarten, är känt för sina lack med ett par hundra nyanser som säljs på mer än 250 000 salonger i USA.

Lackerna, med sina underfundiga namn, är favoriter bland kända kvinnor. När jag träffade Essie förra året berättade hon att Anna Wintour, den engelska drottningen och Hillary Clinton alla bär hennes lacker. Ja, även kända män använder hennes produkter. Sångaren Seal har Aruba Blue på tånaglarna och David Letterman använder hennes nagelbandsolja i pennform.

– Män tycker att alla färger ser likadana ut, men en kvinna dras direkt till sin favorit. Undermedvetet dras vi till den nyans vi passar bäst i, menar Essie.

De tre bästsäljarna – nästan identiska för en novis – Mademoiselle, Ballet slipper och Sugar daddy säljer alla lika bra.

Till skillnad från läppstift har Essies nagellack haft en tvåsiffrig försäljningsökning det senaste året och sålde för över 28 miljoner USD. Även om L’Oréals egna siffror är mycket bättre för första kvartalet i år, är det lätt att se lockelsen i nagellackseffekten.

Essie Mademoiselle, inte bara min favorit

Om bloggen

Förnuftets röst rapporterar från den vackra världen.

Skönhet på bloggen: Branschnyheter, teknologiska genombrott, lanseringar, uppfinningar, forskning och favoriter – allt som har det minsta med skönhet att göra finns på bloggen. Det som är vackert, oavsett form, fångar min uppmärksamhet i ett högst personligt urval och tolkning.

Skönhet och jag: En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Jag känner lika stor glädje varje gång jag öppnar ett paket, ett bud eller en påse med skönt innehåll. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag älskar mitt jobb. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag skriver sedan tre år om skönhet i SvD och bloggar här sedan drygt två år. Blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och vackra förpackningar.

Kontakta Hedvig von Mentzer här