Skönhetsbloggen

Hedvig von Mentzer

Hedvig von Mentzer

Nyfiken på vilka kosmetikaföretag som är populärast på Facebook? E-marknadsföringsföretaget Stylophane har tagit fram ett Facebookindex, där man kan se vilket makeupmärke har flest fans.

Vinner gör Mac, med över en halv miljon fans. Enligt Stylophane kan användandet av ett socialt media som Facebook påverka konsumentbeteende och öka försäljning, både på on- och offline. Att info på nätet kan påverka råder det inget tvivel om. Att Youtubetutorials är framgångsrika känner kosmetikaföretagen till – och Lauren Luke blev stjärna på kuppen.

Frågan är om fans på Facebook verkligen skapar långsiktig lojalitet och om det leder till en större konsumtion? Som alltid har marknadsmänniskor och andra med ekonomiska intressen en tendens att överdriva.

Den som är uppkopplad får se.

Om bloggen

Förnuftets röst rapporterar från den vackra världen.

Skönhet på bloggen: Branschnyheter, teknologiska genombrott, lanseringar, uppfinningar, forskning och favoriter – allt som har det minsta med skönhet att göra finns på bloggen. Det som är vackert, oavsett form, fångar min uppmärksamhet i ett högst personligt urval och tolkning.

Skönhet och jag: En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Jag känner lika stor glädje varje gång jag öppnar ett paket, ett bud eller en påse med skönt innehåll. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag älskar mitt jobb. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag skriver sedan tre år om skönhet i SvD och bloggar här sedan drygt två år. Blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och vackra förpackningar.

Kontakta Hedvig von Mentzer här
Fler bloggar