Hedvig von Mentzer
Händer det att du, precis som jag, fastnar framför så kallade ”infomercials” ibland? Du vet, de där glättiga programmen där överentusiastiska programledare säljer allt från ångstrykjärn till mineralmakeup.
Uppenbarligen är det folk som faller för säljargumenten – och alla kan inte vara typen som knappar hem något på datorn efter ett glas vin för mycket på kvällskvisten – för bolaget bakom, Guthy-Renker, lägger i år ned 200 miljoner dollar på annonsering världen över – främst korta tv-snuttar.
Dessutom har företaget knutit till sig sångarna Katy Perry och Avril Lavigne samt skådespelaren Jenna Fischer. De snygga damerna får miljondollargage, men Guthy-Renker har råd med det. Förra året drog Pro-Active in 830 miljoner dollar och i år förväntas försäljningen öka.
Men de är inte ensamma på den lukrativa aknemarknaden. Konkurrenter som Johnson& Johnson och Neutrogena lär trappa upp hudvårdsannonskriget.