Skönhetsbloggen

Hedvig von Mentzer

Hedvig von Mentzer

Förra veckan övernattade jag på supersnygga Eastwest i Genève. Allt var toppen – personlig service, bekväm säng, livs levande orkidé på rummet och sov-gott-sprej till kudden. Badrummet var utmärkt med djupt badkar och upplyst sminkspegel. Men tråkigt nog slutade lyxen vid det. De anonyma flaskor som stod uppradade på badrumshyllan väckte inte någon förtjusning. Innehållet var inte heller imponerande, håret kändes som om jag tvättat det med diskmedel.

Istället minns jag med glädje Freshflaskorna på 60 Thompson i New York, Penhaligon’s på Carlton i samma stad, Asprey på the Connaught i London, Hermès på Sofitel Paris Le Faubourg och Molton Brown på Grand Hotel här i stan. Och som Elles Carin Hellman upptäckt så har Story Hotel på Riddargatan Kiehl’s grejer. Bra där.

I-landsproblem, javisst. Men jag menar att ett hotell som lägger ned så mycket på allt runtomkring borde bemöda sig med att låta omtanken – om både gäster och varumärke – sträcka sig ända in i duschens innersta vrå. Är det något gäster tar med sig (ja, förutom galningar som snor duschdraperier och badrumsmattor), använder och minns så är det toalettartiklarna.

Fast allt är förstås bättre än det miljövänliga, men ack så sjukhusosande väggfasta duschtvålhållaren som vissa hotell erbjuder. Då ser jag hellre ett helt tomt badrum och tar med mina egna små flaskor.

Snyggt, men jag saknar bra produkter

Om bloggen

Förnuftets röst rapporterar från den vackra världen.

Skönhet på bloggen: Branschnyheter, teknologiska genombrott, lanseringar, uppfinningar, forskning och favoriter – allt som har det minsta med skönhet att göra finns på bloggen. Det som är vackert, oavsett form, fångar min uppmärksamhet i ett högst personligt urval och tolkning.

Skönhet och jag: En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Jag känner lika stor glädje varje gång jag öppnar ett paket, ett bud eller en påse med skönt innehåll. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag älskar mitt jobb. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag skriver sedan tre år om skönhet i SvD och bloggar här sedan drygt två år. Blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och vackra förpackningar.

Kontakta Hedvig von Mentzer här
Fler bloggar