Hedvig von Mentzer
Förra veckan övernattade jag på supersnygga Eastwest i Genève. Allt var toppen – personlig service, bekväm säng, livs levande orkidé på rummet och sov-gott-sprej till kudden. Badrummet var utmärkt med djupt badkar och upplyst sminkspegel. Men tråkigt nog slutade lyxen vid det. De anonyma flaskor som stod uppradade på badrumshyllan väckte inte någon förtjusning. Innehållet var inte heller imponerande, håret kändes som om jag tvättat det med diskmedel.
Istället minns jag med glädje Freshflaskorna på 60 Thompson i New York, Penhaligon’s på Carlton i samma stad, Asprey på the Connaught i London, Hermès på Sofitel Paris Le Faubourg och Molton Brown på Grand Hotel här i stan. Och som Elles Carin Hellman upptäckt så har Story Hotel på Riddargatan Kiehl’s grejer. Bra där.
I-landsproblem, javisst. Men jag menar att ett hotell som lägger ned så mycket på allt runtomkring borde bemöda sig med att låta omtanken – om både gäster och varumärke – sträcka sig ända in i duschens innersta vrå. Är det något gäster tar med sig (ja, förutom galningar som snor duschdraperier och badrumsmattor), använder och minns så är det toalettartiklarna.
Fast allt är förstås bättre än det miljövänliga, men ack så sjukhusosande väggfasta duschtvålhållaren som vissa hotell erbjuder. Då ser jag hellre ett helt tomt badrum och tar med mina egna små flaskor.
Snyggt, men jag saknar bra produkter