Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Amazon Fire_bloggenDet har pratats i flera år om att e-handelsjätten Amazon ska släppa en smartphone och de senaste månaderna har ryktena intensifierats.

Så på onsdagskvällen svensk tid var det dags för Amazon-grundaren och vd:n Jeff Bezos att presentera Amazon Fire. Namnet på den nya smarta mobilen går i linje med Amazons surfplatta Kindle Fire.

Den mobila handeln växer och Amazon har redan ett stort säljimperium online med Amazon.com, som bolaget vill dra nytta av i Fire. Amazon har utvecklat mobilen under fyra år och i den kan man surfa runt bland bolagets produkter. Kameran i mobilen har 13 megapixel och bildigenkänning som gör att man kan fota produkter som Fire sedan letar upp. Fire har också bland annat det Amazon kallar ”dynamiskt perspektiv”, vilket innebär att bilder och appar ser ut som de är i 3D. Det går också att scrolla på skärmen genom att luta mobilen framåt och bakåt, utan att använda fingret.

Mobilen Fire har, liksom surfplattan Fire, en anpassad version av Googles operativsystem Android. I den kan man inte ladda ner appar från butiken Google Play, utan Amazon har en egen app-butik där det redan finns en hel del appar, men ändå ett mindre utbud.

Amazon har skapat en produkt för att hålla kunderna kvar i bolagets ekosystem, liksom andra aktörer som Microsoft, Google och Apple försöker göra med sina mobiler, operativsystem, butiker och tjänster.

Men om mobilen Fire i sig är en konkurrent till befintliga mobiltillverkare, där Samsung och Apple är störst på marknaden, är en annan fråga.

Amazon har gjort det klart att man inte är ute efter att tjäna pengar på hårdvara, utan att den är till för att sälja bolagets produkter. Men priset på från 199 dollar (cirka 1 300 kronor) är ändå ganska högt och det går att få smarta mobiler från de flesta stora mobiltillverkarna för det. Visserligen är 99 dollar av dem kostnaden för leveranstjänsten Amazon Prime, med vilken man mot en fast summa får obegränsat med snabba leveranser av varor.

Amazon är också sent ute med en smartphone och de flesta bolaget vänder sig till har redan en. Som New York times-redaktören Damon Darlin påpekar, så finns det en alternativkostnad med att byta mobilmärke. Och den kan i många fall vara viktigare än att Fire kommer med nya häftiga funktioner. De flesta har redan investerat i en massa appar i ett annat operativsystem och använder tjänster kopplat till det.

Amazon Fire släpps i USA den 25 juli med mobiloperatören AT&T och det finns än så länge inga uppgifter om när den kommer till Europa.

Om du vill läsa mer om vilka specifikationer som finns i Amazon Fire har teknikpublikationen The Next Web en lång artikel om det.

LÄS MER: Amazon lanserar smartphone

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson