Miriam Olsson Jeffery
I slutet av veckan kom nyheten om att två chefer på mikrobloggen Twitter lämnar bolaget.
Ali Rowghani, som har jobbat på Twitter i fyra år och varit operativ chef sedan i slutet av 2012, meddelade i ett Twitter-inlägg att han lämnar sin position. Twitters vd svarade med ett tack och att Twitter inte hade varit vad det är utan honom. Enligt en skrivelse från bolaget kommer dock Ali Rowghani att vara kvar som strategisk rådgivare till Dick Costolo, vad det nu innebär.
@ROWGHANI Thank you for being an incredible executive & partner. Twitter could not have succeeded without you.
— dick costolo (@dickc) 12 juni 2014
I och med att Ali Rowghani lämnar så säger källor till teknikbloggen Recode att det kommer ske en del omorganisering på Twitter, och troligt är att affärsutvecklingsdelen flyttas till säljavdelningen. Omorganiseringen verkar också ha lett till att Twitters mediechef Chloe Sladden lämnar sin tjänst, då medieavdelningen kommer att flyttas till marknad- och kommunikation.
Enligt Recode har Ali Rowghani fått ta en del stryk på Twitter den senaste tiden. Dels för Twitters problem med dålig användartillväxt och dels för att han sålde aktier när Twitter var hårt pressat av aktienedgång och andra chefer lovade dyrt och heligt att inte sälja.
Att de två cheferna lämnar är i sig inte oväntat, för någon måste väl ta smällen för Twitters bristande användartillväxt som man främst tittar på när det gäller antal aktiva användare. Men det betyder ju inte att Twitters problem är löst och att chefer slutar gör snarare att situationen uppfattas som värre. Mikrobloggen har kämpat med locka till sig fler användare de senaste året och i och med börsnoteringen i november förra året har pressen ökat.
LÄS MER: Twitters resultat bättre än väntat – men aktiekursen rasade
LÄS OCKSÅ: Twitter gör en Facebook – del två och tre