Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

screen568x568-5_verge_super_wideFacebook är på det igen. Den sociala nätverksjättens ryktade köpbud i november förra året på tre miljarder dollar till fotoappen Snapchat misslyckades och Facebooks Snapchat-kopia Poke blev en flopp.

Nu gör bolaget ett nytt försök med en fotoapp där foton och videoklipp, liksom i Snapchat, försvinner när mottagaren tittar på dem. Men Slingshot, som appen heter, är annorlunda från Snapchat på det sättet att mottagaren själv måste skicka ett foto för att se fotot hen har fått. Något som Facebook kallar en ”sling”, därav namnet på appen.

Facebook lade på måndagen ut appen i Apples App Store i några länder, men det var tydligen inte meningen att den skulle komma ut än.

Till teknikbloggen The Verge säger en talesperson för Facebook att det var ett misstag att appen lades ut. Den är inte riktigt klar, men ska komma ut snart.

Appen verkar ha tagits fram i den verksamhet på Facebook som bolaget kallar ”Creative Labs”. Det är också där nyhetsappen Paper har utvecklats, som verkar gå trögt.

Facebook satsar, till skillnad mot tidigare, på att släppa separata appar för olika funktioner. Nyligen meddelade den sociala nätverksjätten att man tvingar sina användare att använda meddelandeappen Messenger i IOS, istället för att kunna skicka meddelanden direkt i Facebooks huvudapp.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg sa, vid det senaste kvartalsresultatet, att Facebook satsar på att få appar de utvecklar eller köper ska komma upp i över 100 miljoner användare. Först då blir intressant att försöka tjäna pengar på dem.

Frågan är hur långt Slingshot kommer?

LÄS MER: Facebook tvingar på användare meddelandeapp

(Bild ovan: skärmdump som The Verge har tagit av Facebooks app Slingshot)

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson