Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Att säga att ungdomar lämnar det sociala nätverket Facebook för fotoappen Instagram, är som att säga att de lämnar Facebook för Facebook. Sedan i april 2012 äger Facebook nämligen Instagram, ett smart köp om man ser till vad tonåringarna gillar.

Twitter och Yahoo kör med samma strategi som Facebook, och har köpt videoappen Vine respektive bloggplattformen Tumblr som också är populära bland unga.

Det är analysföretaget Piper Jaffray som för 27:e gången har frågat tonåringar vad de gillar. Av 7500 tonåringar i 48 stater i USA svarar 30 procent att Instagram är det viktigaste sociala näverket för dem. Det innebär att fotoappen snor förstaplatsen från mikrobloggen Twittter, som var viktigast i höstas.

Instagrams popularitet har, som du kan se i stapeldiagrammet nedan, dubblerats från hösten 2012.

Facebook tappade sin frontposition redan för ett år sedan och har legat stadigt på 23 procent under hösten och våren.

Snacket om att Facebook förlorar unga användare har pågått ett tag. Det har också skett en förskjutning i hur ungdomar kommunicerar, till att mer handla om privata konversationer i meddelandeappar och chattjänster.

På tisdagskvällen kom meddelandeappen Whatsapps senaste siffror och den har nu över 500 miljoner aktiva användare. Det är 100 miljoner fler än i december förra året. Även Whatsapp ägs av Facebook, som köpte appen för hela 123 miljarder kronor i slutet av februari i år.

LÄS MER: Apparna unga flockas runt
LÄS OCKSÅ: Tonåringar har tröttnat på Facebook

o-TEENS-SOCIAL-MEDIA-900

Källa: Piper Jaffray

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar