Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

”Google har nu drönare, robotar, artificiell intelligens och självkörande bilar. Vilken annorlunda värld det skulle vara om Altavista hade vunnit sökkriget”.

Det skrev lagringstjänsten Box grundare Aaron Levie i ett Twitter-inlägg på måndagskvällen. Han är känd för sina ironiska inlägg på Twitter, men han har en poäng. Dock vet vi inte vad Altavista skulle ha varit i dag, men det vi kan säga är att Google i dag är långt ifrån bara en söktjänst.

Förra året köpte Google upp hela åtta robotbolag. I förra veckan köpte sökjätten ett nionde. Och på måndagskvällen rapporterade tidningen Wall Street Journal att Google köper drönarföretaget Titan Aerospace. Det har sitt säte i New Mexico och tillverkar drönare, det vill säga förarlösa flygfarkoster, som drivs av solpaneler.

Flera av teknikbolagen intresserar sig för drönare. Amazon vill transportera varor med dem, Facebook vill sprida internet till utvecklingsländer med dem och det visar sig att Google vill det med. Drönare kan också samla in data, som foton och koordinater, och på så sätt i vissa fall ersätta satelliter till en lägre kostnad.

Enligt rykten ska även Facebook har varit ute efter att köpa Titan Aerospace, men Google la ett högre bud och det slutade med att Facebook istället köpte den engelska drönartillverkaren Ascenta för 20 miljoner dollar (cirka 130 miljoner kronor).

Google har redan tjänster som kan dra nytta av drönare, som Google Earth där man kan titta på olika delar av jorden, karttjänsten Google Maps och Project Loon. Med det senare försöker bolaget koppla upp utvecklingsländer genom högtflygande ballonger.

Men det är klart att Google även har affärer i bakhuvudet. Ju fler som använder internet och Googles tjänster, desto mer kan sökjätten tjäna på annonser.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson