Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Klockan 9.00 i fredags morse svensk tid la Netflix ut andra säsongen av serien ”House of Cards”. Silicon Valley-bloggen fick följa med bakom kulisserna i Netflix-teamets ”war room” (se foton i bildspelet nedan).

Ett 40-tal Netflix-anställda jobbar kväll på internet-tv-bolagets högkvarter i Los Gatos, Kalifornien, som ligger en timmes körtid från San Francisco. De är här för att se till att allt går bra när andra säsongen av Netflix succéserie House of Cards läggs ut.

En grupp journalister har blivit inbjudna till att bevittna det som skulle kunna liknas vid en filmpremiär på modernt vis. Men det handlar inte om någon röd matta. Den stod några av skådespelarna i House of Cards – däribland Kevin Spacey, som spelar den diaboliske politikern Frank Underwood och Robin Wright, som spelar frun Claire Underwood (läs en intervju med skådespelarna och handlingen här) – på i Los Angeles tidigare under dagen. Nej, här i Los Gatos står det tekniska i fokus. När man lägger ut en hel serie med 13 avsnitt på samma gång är det mycket som ska klaffa.

När serien läggs ut vid midnatt i Kalifornien kommer personerna i teamet kontrollera så att allt fungerar som det ska i olika prylar, som surfplattor, smarta mobiler och datorer, och på alla språk.

Klockan 21.56 (06.56 svensk tid)
På en stor skärm, som hänger på kortsidan i det Netflix kallar ”war room”, finns en nedräknare som tickar på inför premiären. Det börjar droppa in journalister. Bland annat är två frilansare som jobbar för den norska tv-kanalen NRK här och en Brasilien-korrespondent.

Jag frågar en av Netflix PR-personer om jippot mest är till för att få hit journalister, och om teamet annars hade suttit vid sina skrivbord eller i ett stängt konferensrum. Det är till för både och, svarar hon, och säger att det här är ett festligt sätt att göra det på.

Det snackas en del rummet kring aktiviteten på Twitter runt säsongspremiären. President Barack Obama har också twittrat att han inte vill att folk ska berätta vad som händer i serien när den läggs ut. Han ska titta på den först dagen efter.

House of Cards är den första av Netflix så kallade originalserier (en nyproduktion av den brittiska serien med samma namn, som gick på BBC 1990), alltså egenbekostade produktioner som bara finns på Netflix. Efter den kom bland annat fängelseserien ”Orange is the new black” och den nya säsongen av ”Arrested development”. Och serierna är en satsning Netflix gör för att försöka behålla gamla kunder och få in nya (läs mer om Netflix fortsatta satsning på egna serier här).

Grundaren Reed Hastings startade Netflix 1997 som en hyrfilmstjänst med dvd:er som skickades ut via post, och tjänsten med digitalt innehåll on demand började man utveckla under 1999. Efter en knackig tid från sommaren 2011 och runt ett år framåt har Netflix kommit på fötter igen de senaste åren och originalserierna har säkert spelat en viktig roll i det. House of Cards var den första serien som gjordes bara för nätet att bli nominerad till flera Emmy-utmärkelser. Något konkurrenten HBO, som är den största producenten av innehåll i USA, är van vid.

I dag har Netflix runt 40 miljoner användare, varav nära en miljon i Sverige, jämfört med HBO:s 114 miljoner medlemmar.

Klockan 23.21
Det är 39 minuter kvar till säsongspremiären och rummet är fullt av folk. Jag står och pratar med Bob Heldt, director of engineering, som är ansvarig för tjänstens backend. Han är nervös men lugn, säger han till kollegan Daniel Jacobson, director of API and playback, alltså ansvarig för att sändningarna fungerar ut mot tittarna.
– Om mitt system går ner så kan ingen titta på Netflix, säger Daniel Jacobson.

Men han tror att allt ska gå bra i kväll. För säkerhets skull bad han för en stund sedan en kollega öka serverkapaciteten i USA. Allt material har skickats över till de andra länderna där Netflix finns och streamas lokalt.

Längs väggen i rummet står åtta tv-skärmar för de olika länderna där Netflix har användare – Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Kanada, USA och Storbritannien. Framför dem står lokalteamet, vilket består av personer från de olika länderna som jobbar med översättning och anpassning av Netflix till varje land. När säsong 2 läggs ut ska de gå igenom tjänsten så att allt fungerar på respektive språk.

– Förra året, när vi la ut säsong 1 av House of Cards, var en nagelbitare. Det var första gången vi gjorde det här och vi har lärt oss mycket från det, säger Chris Jaffe, som är vice president of product innovation, vilket innebär att han ansvarar för hur Netflix innehåll presenteras på plattformen.

Första gången blev det problem med att House of Cards inte direkt fanns tillgängligt att söka på i Netflix sökfunktion. Något som numera är åtgärdat.
– Vår produkt var inte anpassad för en hel säsong på en gång, säger Chris Jaffe.

– Vi visste inte heller vilka som skulle kolla på det och vilket annat innehåll vi skulle koppla det till. Vi är ett personaliseringsföretag, säger han.

Netflix lägger många miljoner på att ge användarna personifierade rekommendationer för vad de ska titta på, och Chris Jaffe menar att originalserierna nu har hittat sin plats.
– Det här förkroppsligar hur vi ser på framtidens television, säger han.

Klockan 23.37
Snart är det dags. Jag frågar Chris Jaffe om hur han tror att det ska gå.
– Teknik är teknik och det är alltid problem, säger han.

Netflix-teamet samlas kring bordet i ”war room” och folk börjar knappa på sina datorer. De chattar med andra anställda som är uppkopplade hemifrån.

Någon räknar ner – 5,4,3,2,1,0.

00.00 Chris Jaffe frågar runt i rummet om den nya säsongen fungerar (se videoklipp nedan). Surfplatta, mobil, Xbox, Playstation och datorer, allt verkar i sin ordning. I Europa ser det bra ut, i Sverige, Norge, Danmark och så vidare.

”Säsong ett fungerar också”, säger någon i rummet och alla skrattar.

Klockan 00.06
– Då är vi klara och allt verkar fungera. Gratulerar allihopa, säger Chris Jaffe.
Teamet applåderar.

Klockan 00.10
Champagnen hälls upp och teamet skålar, men än är inte arbetsdagen över. Premiären är slut och efter ett tag går vi journalister hem, men några av de Netflix-anställda ska stanna kvar en stund till för att hålla ögonen på att ingenting går snett.

Jag är själv inget inbitet House of Cards-fan, men jag kan tänka mig att många runtom i världen vet vad de ska göra på Alla Hjärtans Dags-kvällen och under helgen.

LÄS MER: Netflix vd Reed Hastings vänder upp och ner på tv-branschen

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson