Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Webbdesignern Jordan Price hade drömt länge om att få jobba på Apple. Lyckan var total när han lyckades få ett jobb där som mobildesigner, men den var kortvarig.

I en artikel, som han har publicerat på Medium.com, berättar han öppet om hur han tycker att det var att jobba på Apple. En del av det är inte förvånande, som att han arbetade långa dagar och att pendlingen från San Francisco till Cupertino tog tid. Ett jobb på Apple eller några av de andra storbolagen här i Silicon Valley är svårt att jämföra med att ha mer flexibla arbetstider på en startup eller som konsult, vilket Jordan Price hade jobbat som tidigare.

Men det finns också en del annat i hans historia om Apple. Jordan Price hade höga förväntningar på jobbet och ville verkligen vara en av tech-folket som tog de privata företagsbussarna från stan till Silicon Valley. Men han fick en lägre lön och introduktionen till jobbet gick långsamt.

”De hade så många lösenord, konton och logins så att det tog nära en månad för mig att bara komma in på servern. Det var möten hela tiden som störde allas produktivitet, men de verkade vara ett nödvändigt ont i ett företag som är så stort och har högkvalitativa produkter. Det var lite oroande, men inget som skulle bli ett problem i det långa loppet trodde jag”, skriver Jordan Price på Medium.com.

Det största problemet verkar ha varit hans närmaste chef som hade för vana att förolämpa sin personal, och snart började förolämpningarna och de hårda skämten även riktas mot Jordan Price. Han upplevde att flera av sina kollegor som hade sagt ifrån till chefen hade blivit utfrusna ur gruppen och han vågade därför inte göra det själv.

”Han (chefen) började påminna mig om att mitt kontrakt inte skulle bli förnyat om jag gjorde och inte gjorde vissa saker.(…) Jag kände mig mer om en tonåring som jobbade på ett dåligt handelsjobb, istället för en tjänsteman som jobbade på ett av världens bästa teknikföretag”, skriver Jordan Price.

Samtidigt gillade Jordan Price att jobba med talangfulla designers och tyckte om Apples designprocess, men på grund av chefen började han bäva för att gå till jobbet. En dag fick han nog. Men istället för att formellt säga upp sig rensade Jordan Price bort all data från sin företags-Ipad, la fram filerna han jobbade med på skrivbordet och lämnade ett meddelande till sin chef där han skrev att var är den värsta chefen han har jobbat med under sitt yrkesliv.

Det var ett mindre professionellt sätt att lämna ett jobb, något Jordan Price också kommenterar i sin artikel. Han berättar även att under tiden han jobbade på Apple så träffade han aldrig en HR-person. Jordan Price hade ett kontrakt med Apple, men jobbade för en tredje part som samarbetar med bolaget, och han menar att det därför var svårt att gå till HR och att han inte visste vem han skulle vända sig till.

En intressant grej i historien är att Jordan Price fick jobbet efter en knapp timmes intervju med tre personer. Jag har hört flera historier om hur det går till i rekryteringsprocesser på exempelvis Google och Facebook och där är det snarare tio intervjuer än en man behöver gå igenom. Sedan vad det säger om Apple är svårt att sätta fingret på och det kanske är olika utifrån person och tjänst.

Jag har hört några få berätta om hur det är att jobba på Apple och det verkar som att folk trivs bättre på andra bolag här i Silicon Valley än där. Men samtidigt berättar Jordan Price bara en persons historia av tusentals anställda som jobbar på Apple.

Jordan Price_passerkort

Foto: Jordan Price/Medium.com

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar