Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I november förra året stämde Apples patentallians Google. I fokus för stämningen låg några av patenten från det kanadensiska telekombolaget Nortel Networks. Det gick i konkurs 2009 och de 6 000 patenten inom en rad olika teknikområden lades ut till försäljning.

Google budade ända upp till 4,4 miljarder dollar, men förlorade. Rockstar Bidco tog istället hem patenten för en köpesumma av hela 4,5 miljarder dollar, cirka 30 miljarder kronor. Men bakom det bolaget visade sig stå ett antal konkurrenter till Google, nämligen Apple, Microsoft, Blackberry, Ericsson och Sony.

När konkurrenterna köpte Nortel-patenten gick Google istället vidare och köpte Motorola för hela 12,5 miljarder dollar, cirka 81,5 miljarder kronor, som också hade viktiga patent.

För några dagar sedan meddelade Google att bolaget efter knappt två år säljer Motorola Mobility. Det är den kinesiska datortillverkaren Lenovo som köper Motorola för 2,91 miljarder dollar, cirka 19 miljarder kronor.

När köpet gjordes så snackades det om att Google ville utveckla mobiler med Motorola och behålla tillverkning i USA samt konkurrera med Apple. Motorola har visserligen släppt mobilerna Moto X i USA och Moto G till fler marknader under Google-tiden, men det har inte gått så bra och mobiltillverkaren går på knäna och blöder pengar. Men köpet gjordes till största del inte för det, utan just för patentportföljen som Google behåller en majoritet av i försäljningen.

Skribenten Shane Greenstein på publikationen Digitopoly gör analysen att Motorola helt enkelt fick ta smällen för den makt Apples patentallians fick i samband med köpet av Nortel-patenten. Han riktar kritik mot att Nortel-patenten såldes i klump och gav ett monopol, och att det i sin tur har lett till stora kostnader till exempelvis advokater och banker för att omstrukturera bolag och patent.

I ett internt meddelande till anställda, som teknikpublikationen Techcrunch har tagit del av, skriver Googles vd Larry Page att Google köpte Motorola för att stärka upp patentportföljen för operativsystemet Android. Att Google säljer vidare Motorolas mobildel är inte förvånande då bolaget delvis är en konkurrent till andra mobiltillverkare som Google vill ska använda operativsystemet Android. I slutändan tjänar Google pengar på annonsering, och den affären ligger i mjukvaran inte hårdvaran.

När försäljningen av Motorola bekräftades av Google i förra veckan diskuterades det att bolaget kommer att förlora stora summor på affären. Men hur mycket är det egentligen? Svårt att säga säkert och det finns olika teorier, men inte så mycket som vissa verkar tro. New York Times har gjort en genomgång och i den handlar inte om att Google har slumpat bort några 9,5 miljarder dollar.

– När Google köpte Motorola hade bolaget tre miljarder kontant och en miljard i skattekredit, vilket innebär att köpesumman i verkligheten låg på 8,5 miljarder dollar.

– Google sålde tidigare Motorolas tv-del till Arris för nära 2,4 miljarder dollar, vilket ger en summa kvar på 6,1 miljarder dollar.

– Försäljningen av Motorola ger 2,9 miljarder dollar och kvar återstår 3,2 miljarder dollar.

I försäljningen får Lenovo 2 000 av Motorolas 17 000 patent och Google behåller alltså 15 000 patent. 2012 värderade Google patenten till 5,5 miljarder dollar, även om de än så länge inte gett någon utdelning för bolaget. Men de är bra att ha i en värld där patent är ett viktigt krigsmedel.

Det bör också tilläggas att Motorola har tyngt ner Google med dåliga resultat, vilket så klart har lett till sämre kvartal och kostnader för Google men som också bolaget slipper framöver.

Så väldigt stor förlust för Google verkar affären alltså inte vara, men den drabbar ändå ingen fattig. För det går ingen nöd på Google som har sitt på det torra många gånger om.

LÄS MER: Vinstökning lyfte Google-aktien

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson