Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det är teknikbolagens resultatvecka och på måndagen hägrade Apples rapport. På tisdagskvällen var det dags för Yahoo, som levererade lägre försäljning och högre vinst i linje med förväntningarna för fjärde kvartalet 2013.

Intäkterna låg på 1,27 miljarder dollar (cirka 8 miljarder kronor) under fjärde kvartalet, en minskning med 6 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Nettovinsten ökade från 272 miljoner dollar till 348 miljoner dollar (cirka 2,2 miljarder kronor), vilket motsvarar 0,33 dollar per aktie jämfört med 0,23 dollar i fjol.

Dock förväntas både försäljningen och vinsten för nuvarande kvartal landa under förväntningarna, och Yahoo-aktien var nere och vände på minus 5 procent på eftermarknaden.

Men Yahoos vd Marissa Mayer visade inga tecken på oro under tisdagens resultatsamtal, utan fokuserade istället på Yahoos ökade trafiktillströmning på webben och mobila möjligheter. Även om de senare ännu inte drar in några pengar värda att notera.

På frågan om varför den operativa chefen Henrique de Castro lämnade bolaget bara ett år efter att hon anställt honom blev hon ställd, och svarade:
”Ytterst, så passade inte Henrique in och det var beklagligt.”

Marissa Mayers smekmånad som vd börjar, enligt vissa, lida mot sitt slut. Hon har lagt stora summor på utveckling och uppköp av bolag, och pratade bland annat om att 40 procent av alla nyanställningar är ingenjörer. Hon vidhåller att anställa talanger leder till ökad trafik, som i sin tur ska leda till högre resultat.

När det gäller Yahoos resultat har bolaget den kinesiska e-handelsjätten Alibaba att tacka för mycket. Under ledning av Yahoo-grundaren Jerry Yang köpte Yahoo in sig i Alibaba 2005, och ägde då 40 procent av bolaget.

I dag äger Yahoo 24 procent och Alibaba, tillsammans med ägandet i Yahoo Japan, bidrog med 222 miljoner dollar (cirka 1,4 miljarder kronor) till bolagets resultat under fjärde kvartalet.

Senare i år förväntas Alibaba börsnoteras, vilket innebär att Yahoo har möjlighet att göra stora pengar. Marissa Mayer ska vara glad att ha Alibaba i ryggen, som ökade sina intäkter med 53 procent och vinsten med 58 procent under fjärde kvartalet 2013.

LÄS MER: Mayers beskrivningar av Yahoo är många

LÄS OCKSÅ: Yahoos resultat ner – Mayer ber om mer tid

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson