Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery
Modell från patentet.

Modell från patentet.

Tänk dig att du får reklam utifrån vad du känner och hur du beter dig. Det skulle kunna bli verklighet och Apple har nyligen skickat in en patentansökan för att göra just det. Nu vet vi ju alla att patentansökningar många gånger inte leder till en färdig tjänst eller produkt, men ändå.

I patentansökan beskriver Apple att företaget vill rikta annonser till ”humör baserat på karaktäristisk användar- och gruppdata”.

Det handlar dels om information kring vad man har gillat i sociala medier och ens musiksmak, men också om att samla in data kring exempelvis hjärtslag, blodtryck, adrenalinnivå, andning, kroppstemperatur, röst- och ansiktsuttryck. Data som läggs in i en ”humörprofil” och kopplas till exempelvis till position och tid på dagen och matchas med kriterier som kön och ålder. Allt för att hitta en annons som passar.

Det är lätt att tänka sig att patentet hör ihop med Apples väntade smarta klocka Iwatch. Med tanke på alla experter Apple har anställt kring sensorer för medicinska syften så kommer den säkert kunna mäta en rad grejer i kroppen.

LÄS MER: Apple ansöker om att registrera varumärket Iwatch

LÄS OCKSÅ: Sex trender i Silicon Valley 2014

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar