Miriam Olsson Jeffery
Har du ett konto på Facebook har du med all säkerhet sett annonser eller marknadsföring för företag, butiker och restauranger som någon av dina vänner har gillat eller checkat in på. I förra veckan meddelade Facebook att man i april i år lägger ner det annonsformatet, som kallas sponsrade händelser. Månaden för när formatet försvinner var nytt, men att sponsrade händelser ska tas bort berättade man redan förra året.
Sponsrade händelser är alltså annonser där en persons namn och profilbild används i samband med reklam. Facebook har fått en hel del kritik för formatet och även fått betala skadestånd på 20 miljoner dollar (cirka 130 miljoner kronor) i ett mål om integritetsöverträdelser i samband med sponsrade händelser.
Men det betyder inte att Facebook kommer sluta använda profilinformation i annonsering. Skillnaden är att annonsörer inte kommer kunna köpa sponsrade händelser som ett enskilt annonsformat, men informationen kommer ändå att användas i samband med reklam. Det kallar Facebook numera ”social context”, vilket liksom tidigare innebär att användarinformation visas tillsammans med en annons för ett varumärke vars sida eller plats man har gillat eller checkat in på.
Skulle ditt namn och ansikte dyka upp i en annons så handlar det om reklam som visas för dina vänner. Facebook har förinställt det så att din information kan visas i annonser, men vill du inte synas så finns alternativet att ta dig ur det genom att ändra i inställningarna på den här sidan.
LÄS MER: Så tar du bort ditt ansikte från Googles annonser
LÄS OCKSÅ: Är det så här Facebook rankar dina vänner