Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

– Är du en robot?

Paus.

– Nej.

– Kan du säga, ”jag är inte en robot”.

Klick.

Så kan det låta när du har en robotförsäljare i andra änden av telefonsamtalet.

Time Magazine målar upp historien om en telemarketing-person som av allt att döma är en robot, men förnekar att hon är det.

Det var Times Washington-chef Michael Scherer som fick ett samtal till sin mobiltelefon om en försäkring, men det var något som inte stämde. Rösten i andra änden lät inte som en människas, utan en robots.

När han ställde frågan om hon var en person eller robot, svarade hon att visst var hon en riktig människa. Men på frågor som ”vilken grönsak hittar man i tomatsoppa” eller ”vilken dag i veckan det var i går” gick det sämre. Då skyllde hon istället på en dålig telefonlinje.

Flera reportrar från Time ringde upp henne och ställde frågor. Hon sa att hon hette Samantha West och svaren hon gav på frågor som ”är du en robot” var upprepningar av ord och likadana skratt. Hon kunde däremot inte säga ”jag är inte en robot”, på en av reportrarnas uppmaning.

I Time-artikeln finns också Samantha Wests telefonnummer och webbadressen till företaget hon sa att hon ringde ifrån. Några av reportrarna skickades vidare till en riktig person efter att ha svarat på några av Samantha Wests frågor. De flesta la på, men en person sa att ”vi använder inga robotar”. Nästa gång en reporter nådde en person var det en anställd på företaget som uppgav sitt namn. Han sa att han inte visste om Samantha Wests telefonnummer hörde till företaget, Premier Health Plans Inc registrerat i Fort Lauderdale i Florida, men skulle undersöka det internt och återkomma.

Den anställde uppmanade också Time-reportern att publicera numret och webbadressen, premierhealthangency.com, men han återkom aldrig. Och efter att artikeln publicerades i förra veckan så togs webbsajten ner och Samantha Wests telefonnummer slutade att fungera.

Är det robotförsäljare som kommer att jobba med telemarketingförsäljning i framtiden? Vad tror du?

Här kan du själv lyssna på två av samtalen:

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson