Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Facebook är störst bland de sociala nätverken, men nyligen erkände bolagets ekonomichef David Ebersman att man ser att unga är något mindre aktiva i nätverket.

Facebook tappar också i andel sociala delningar (saker som postas i nätverket) under tredje kvartalet 2013. Det enligt en undersökning från Gigya, som hjälper företag att nå sina kunder i sociala medier.

Det handlar om globala siffror som visar att mikrobloggen Twitter och bokmärkestjänsten Pinterest ökar i engagemang.

Facebook backade från 50 procent i kvartal två till 41 procent i kvartal tre. Det gäller vad privata användare delar, men företagsanvändare och varumärken ökar istället med 5 procent jämfört med andra kvartalet.

I Europa dominerar fortfarande Facebook med 47 procent av alla sociala delningar, tätt följt av Twitter med 45 procent. Googles nätverk Plus ligger på 4 procent och Linkedin på 2 procent (se infograf nedan). Inte mycket Pinterest än i Europa alltså.

LÄS MER: Tonåringar har tröttnat på Facebook

Gigya Sharing Infographic_Q3 2013

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson