Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

För en dryg månad sedan lanserade Yahoo stora förändringar i sin e-posttjänst Yahoo Mail, en uppdatering som mottogs med stort motstånd och upprörda röster bland många användare. Och nu verkar det som att många av Yahoos anställda själva inte vill använda den egna mejltjänsten.

I ett internt memo till Yahoo-anställda, som Kara Swisher på teknikbloggen All Things Digital har tagit del av, står det att man tidigare i år bad sina anställda att flytta från över Microsoft Outlook till Yahoo Mail. Men endast 25 procent av Yahoos över 12 000 anställda har gjort det och nu är det dags för de andra 75 procenten, skriver kommunikationsproduktchefen Jeff Bonforte och informationschefen Randy Roumillat.

Sedan kommer en rad lustigheter över hur det är att byta från den ena mejltjänsten till den andra, och där Outlook får sig en känga.

”Först och främst, det är inte som att vi ber er om att överge en fantastisk plats för kommunikationsnirvana. Vid den här tidpunkten i era liv så känns kanske Outlook hemvant, vilket ofta kan blandas ihop med produktivt eller väldesignat.”

Och längre ner:
”Känner du pirret? Ta ett djupt andetag, du kan göra det här. Vi vill ha dig ombord, sjöman!”

Förändringar av tjänster får ofta kritik till en början, men att de anställda inte själva vill använda företagets produkt är snäppet värre.

LÄS MER: Mayers beskrivningar av Yahoo är många

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson