Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Den här veckan har San Francisco invaderats av besökare på Salesforce-konferensen Dreamforce. 90 000 personer går runt i stan med ljusblå namnskyltar och lyssnar på dragningar om kundvård. Riktigt så många var inte och såg intervjun med Yahoo vd:n Marissa Mayer på tisdagen, men rummet var i alla fall överfullt.

Marc Benioff och Marissa MayerDet var Salesforces vd Marc Benioff som intervjuade, och överöste Marissa Mayer med  komplimanger om hennes person och karriär.

Förutom det handlade samtalet om design, användare och anställda på Yahoo. Och mobilt då förstås. Enligt Marissa Mayer är Yahoo numera ett ”mobile first”-företag. 400 miljoner användare i månaden har Yahoo i mobilen, hävdar hon. Något som ännu inte har visat sig så mycket i resultatet.

Marissa Mayer berättade att hon fick en otrevlig överraskning när hon började på Yahoo förra sommaren och insåg att mobilteamet bara bestod av 30 personer.
– Jag träffade en av de anställda i kafeterian, Tony, som presenterade sig som en mobilingenjör. Och jag frågade: ”Hur stort är mobilteamet?”, sa hon.

Han svarade 30 personer, men att det fanns fler i produktteamen. Dock bara 60 personer totalt visade det sig. Sedan Marissa Mayer tillträdde vd-tjänsten har den siffran ökat till 400 personer.

Intervjun avbröts mitt i av några personer som demonstrerade mot butikskedjan Walmart, där Marissa Mayer sitter i styrelsen. Men annars var det mest en stund för henne att berätta om vad Yahoo har gjort hittills under hennes ledning.

– Vi jobbar med underhållning, sa hon.

Och pratade en del om att Yahoo designar sina tjänster kring dagliga vanor, som nyheter, finans och sport.

Yahoo har under åren varit spretigt i sin kommunikation utåt kring vad man är för ett slags bolag, men har ofta kallat sig ett medieföretag då man lever på annonsintäkter.

Sist jag lyssnade på Marissa Mayer, på Techcrunch Disrupt i september, sa hon att även om Yahoo är annonsföretag är det mer av ett personaliseringsföretag. Nu var det ett underhållningsföretag hon beskrev det som. Men från början när hon tillträdde vd-rollen skulle hon ta det tillbaka till teknikrötterna. Hur ska du ha det Marissa Mayer? Vad är Yahoo egentligen?

LÄS MER: Marissa Mayer: ”Jag behöver ta färre beslut”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson