Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

”Hur stavas bubbla? P-I-N-T-E-R-E-S-T.”

Det skrev CNET-reportern Seth Rosenblatt på Twitter, när nyheten om att bokmärkestjänsten Pinterest får in ytterligare 225 miljoner dollar, nära 1,5 miljarder kronor, kom ut på onsdagsnatten svensk tid.

Pinterest är en sajt där användarna kan ”pinna” bilder på till exempel kläder, skor, mode, recept, bilar eller vad det nu är man är intresserad av. Den går att beskriva ungefär som en personlig katalog eller en virtuell anslagstavla. Företag använder tjänsten för att marknadsföra olika produkter, och det går till exempel att sätta prislappar på bilderna och länka dem till sin egen sajt.

Pinterest har haft en stor användartillväxt de senaste åren och hade, enligt en uträkning som teknikpublikationen All Things Digital har gjort (som också var först ut med nyheten), nära 50 miljoner unika användare i mars i år.

Bolaget värderas till hela 3,8 miljarder dollar – en hög värdering särskilt som Pinterest inte har några direkta intäkter. För några veckor började man testa annonsformatet ”promoted pins” för företag som vill lyfta upp sitt innehåll, men än så länge betalar inte kunderna.

Det är alltså utifrån tillväxten av tjänsten som Pinterest har fått sin höga värdering. Och den har gått upp med 1,3 miljarder dollar sedan den förra finansieringsrundan i februari i år då man tog in 200 miljoner dollar, cirka 1,3 miljarder kronor, till en värdering av 2,5 miljarder dollar.

Nio månader innan det, i maj förra året, gick bland andra e-handelsjätten Rakuten gick in med 50 miljoner dollar av totalt 100 miljoner, cirka 650 miljoner kronor.

LÄS MER: Japansk e-handelsjätte investerar i Pinterest

Totalt handlar det om 564 miljoner dollar, cirka 3,6 miljarder kronor, som Pinterest har fått in i riskkapital sedan start. Den här gången är det en ny investerare, Fidelity, som leder finansieringsrundan tillsammans befintliga investerare som Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners och ett par till.

Pengarna ska bland annat användas till global expansion och Pinterest har redan anställt landschefer i England och Frankrike. Tjänsten ska ha haft en 125 procentig tillväxt internationellt sedan början av året.

Pinterest vill också ha en svensk version av sajten och häromveckan gick man ut och bad sina mest aktiva användare i Sverige om hjälp med översättning.
”Svenska användare har visat sig vara särskilt aktiva och engagerade”, sa Matt Crystal, ansvarig för Pinterests internationella expansion, i ett pressmeddelande.

Hur många svenska användare Pinterest faktiskt har är svårt att veta, men det har inte alls tagit fart på samma sätt som i USA. På sajten Alexa.coms lista över toppsajter i Sverige hamnar den först på 56:e plats.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson