Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Instagram säger stopp och belägg till att andra tjänster har ”insta” och ”gram” med i namnet. Det står numera i fotoappens varumärkesriktlinjer som uppdaterades i veckan.

Instagram är nu i färd med att skicka ut brev till startup-företag som använder något av orden, och det handlar till exempel om Webstagram, Luxogram och svenska Copygram. Nyheten kom först på Techcrunch, som har tagit del av ett brev som Instagram har skickat till Luxogram.

– När vi startade Copygram för över två år sedan ville Instagram gärna att man skulle använda sig av orden insta eller gram för att det hjälpte dem att bygga sitt varumärke, säger Linus Ekenstam.

Copygram-grundarnaHan är medgrundare till tjänsten Copygram där man kan beställa framkallning av Instagram-foton. När han och Magnus Janson startade upp tjänsten var Instagram fortfarande en startup. Numera ägs fotoappen av jätten Facebook, och det är annat ljud i skällan vad gäller namnfrågan.

– Nu backar man och sätter en massa tjänster i putten, säger Linus Ekenstam.

Faktum är att det till och med tidigare stod i Instagrams API att insta och gram gärna fick användas, men inte båda samtidigt. Namnet Instagram är varumärkesskyddat, skriver Techcrunch, men det är däremot inte insta och gram var för sig. Det innebär i sin tur att Instagram inte kan stoppa tjänster från att ha något av orden i sitt namn om de inte bygger på innehåll från Instagram, som till exempel svenska Instabridge. Men det är ofta tjänsterna gör det och då blir det värre.

Copygram har ännu inte fått något mejl från Instagram, men skulle de få det menar Linus Ekenstam att de kommer att bestrida kravet.
– I och med att vi har ett etablerat varumärke, menar han.

Som ett svar och en protest på Instagrams agerande håller Copygram-grundarna just nu på att sätta upp ny version av tjänsten, som fokuserar mer på det visuella innehållet från Instagram utöver framkallningstjänsten.

– Sluta mucka med era utvecklarvänner som har hjälpt till att bygga ert varumärke, tycker Linus Ekenstam.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson