Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

15 procent av internettrafiken globalt kommer från mobiler. Facebook-användandet har gått ner något. Vi delar med oss av 500 miljoner foton varje dag. Och försäljningen av surfplattor gick förbi datorförsäljningen under fjärde kvartalet 2012.

Det var några av de saker den så kallade ”internetdrottningen” Mary Meeker berättade om, när hon för ett par veckor sedan i ett rasande tempo drog igenom sin presentation om hur det står till med internet.

Mary Meeker är riskkapitalist och partner i riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers, och är känd för sina årliga presentationer. 92 presentationsbilder under 20 minuter hann hon visa och prata om på teknikpublikationen All Things Digitals konferens D11 i Ranchos Palos Verdes i Kalifornien. Jag var inte på plats, men jag har hört Mary Meeker förut när hon har hållit sin presentation ”The state of the internet”, och har tittat på videoklippet från D11.

Bland annat visade hon upp en bild om att vi i genomsnitt sträcker oss efter våra smarta mobiler 150 gånger om dagen (en siffra som sedan har diskuterats om den stämmer, men den indikerar ändå något). I dag har de flesta mobiler Googles Android som operativsystem och därefter kommer Apples IOS, men 2005 fanns inte de än. Marknaden har helt stuvats om, och Samsung är den mobiltillverkare som växer snabbast och därefter kommer Apple.

Enligt en undersökning från Facebook (har ett egenintresse i resultatet), som Mary Meeker refererade till, får våra smarta mobiler oss att känna oss uppkopplade, upprymda, nyfikna och produktiva. Känslor som stressade, ensamma och ångestfyllda kommer längst ner på skalan.

Smarta mobiler står för 15 procent av internettrafiken och utvecklingen pekar uppåt. Totalt var 2,49 miljarder människor uppkopplade fram till och med 2012, vilket innebär en ökning med 8 procent jämfört med året innan. Och det fanns 1,5 miljarder aktiva mobilabonnemang, jämfört med 1,1 miljarder under 2011.

Facebook, som är det största sociala nätverket med över 1,1 miljarder användare, har minskat sina intäkter per användare i webbläsaren. Men däremot ökat intäkterna i mobilen de senaste kvartalen.

Överlag är det Facebook vi använder mest bland sociala nätverk, men användandet har gått ner något sedan förra året och de andra nätverken växer snabbt. Vi laddar upp och delar med oss av 500 miljoner foton varje dag, en siffra som beräknas att dubbleras under 2013 och där bland andra chattappen Snapchat är drivande.

I Saudiarabien delas det galet mycket, medan USA och även Sverige ligger under världssnittet på 24 procent, när användare svarar på frågan om de ”delar allt eller det mesta”.

Videoklipp i Twitters videoapp Vine växer med dubbelt så många varje månad, och kameran Dropcam uppdateras med mer video än Youtube.

– Det här är en generation som är ok med always on, sa Mary Meeker, och visade upp en video från en Dropcam med två av hennes kollegors barn.

Utvecklingen på surfplattemarkanden går också snabbt. På mindre än tre år gick försäljningen av surfplattor förbi PC-försäljningen under fjärde kvartalet 2012.

Men det är fortfarande tidigt i utvecklingen för både smarta mobiler och surfplattor. Och utifrån den tid användare spenderar i olika kanaler finns det ett outnyttjat annonsutrymme för mobilt och internet i stort. Totalt spenderades det 27 miljarder dollar, cirka 180 miljarder kronor, i annonspengar på internet och fyra miljarder dollar av dem på mobilt.

Nästa steg i utvecklingen identifierar Mary Meeker som ”wearables” – alltså teknikprylar vi har på oss som smarta glasögon och klockor med sensorer.

– Vissa skrattar åt det, men en del har alltid gjort det när det gäller ny teknik, sa Mary Meeker.

Hon gick vidare till att visa ”drivables” som hon exemplifierade med en av Googles självkörande bilar, och att teknik blir integrerat i olika bilar med till exempel röststyrda navigationssystem. Efter det kommer ”flyables” med drönare som kan användas till exempel inom jordbruk och för material och mat vid katastrofer.

I slutet av presentationen visade hon upp en bild av händelser som hon tycker har format vår utveckling under de senaste 20 åren, och med frågan om den här generationen är annorlunda.

Och radade sedan upp ett antal entreprenörer som har gjort om sin passion till en business. Bland andra fanns det några svenska entreprenörsnamn med bland dem – Daniel Ek, som har startat musiktjänsten Spotify, och Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som har startat ljudtjänsten Soundcloud (det ska tilläggas att Kleiner Perkins Caufield & Byers har investerat i Soundcloud).

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson