X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

När jag i januari skrev om läget i Silicon Valley inför 2013 handlade det bland annat om en eventuell börsnotering av mikrobloggen Twitter. Men bolaget har tidigare hävdat att det ännu inte är aktuellt. Något som ändå inte har hindrat spekulationerna från att fortsätta.

På måndagen kom dock ytterligare ett tecken på att det kommer dröja. I en intervju med Bloomberg säger Twitters medgrundare Jack Dorsey, numera vd för betaltjänsten Square och med i Twitters styrelse, att bolaget ”inte ens tänker på en börsnotering just nu”.

”Många tänker på det som ett mål du måste komma till, men det är en milstolpe. Tänker du på det som ett mål så skyndar du dig in i det och stannar sedan av, och det är inte det sättet du bygger ett tidlöst företag på”, säger han i intervjun.

Det är i princip samma sak han sa i en intervju med CNBC i slutet av 2012, men då sa han också att bolaget förbereder sig för en börsnotering men inte något specifikt om när. Twitter försöker kontinuerligt hitta olika sätt att tjäna pengar på tjänsten och den senaste annonsuppdateringen, som gjordes mitten av april, går ut på att man numera kan rikta annonser med hjälp av nyckelord som användare skriver i sina twitterinlägg. Analysföretaget Emarketer har gjort beräkningar som visar att Twitter kommer ha en försäljning på 580 miljoner dollar i år, cirka 3,8 miljarder kronor.

Det har gått snart ett år sedan en stor konsumentwebbtjänst gick in på börsen i och med Facebooks omtalade börsnotering. Men Facebook har tappat en tredjedel av sitt börsvärde sedan noteringen, och Jack Dorsey säger också att det finns saker att lära både från den, och även andra som Linkedin, Zynga och Groupon.

Twitter har i dagsläget 200 miljoner aktiva användare per månad, och uppgifterna om vad tjänsten värderas till varierar mellan 911 miljarder dollar, cirka 59-72 miljarder kronor. En värdering som säkerligen investerarna, som har stoppat in hundratals miljoner dollar i riskkapital (totalt 1,16 miljarder dollar) i bolaget, är intresserade av att ta till börsen.

LÄS MER: Twittergrundaren: ”Jag ville aldrig bli entreprenör”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson