X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Googles smarta glasögon Glass har börjat skickas ut till personer som har blivit uttagna till att testa ett par. 1 500 dollar kostar de, cirka 10 000 kronor, men det skulle kunna gå att få ut mycket mer än så om man säljer dem vidare. Det visade inte minst en auktion på Ebay som lades ut på onsdagen, där budet gick upp till över 90 000 dollar – nära 600 000 kronor.

Men på onsdagskvällen tog personen som hade lagt upp auktionen ner den igen. För Google har förbjudit testpersonerna att sälja Glass vidare, och att till med att låna ut dem till någon annan.

I användarvillkoren för glasögonen står att ”du får inte säljare vidare, låna ut, överföra eller ge din pryl till en annan person utan Googles godkännande”. Görs det ändå står det att Google har rätt att avaktivera prylen. Hur det blir när glasögonen börjar säljas till allmänheten, vilket förväntas vara under 2014, är fortfarande oklart.

Som Wired skriver innebär det att Google i princip applicerar hur det fungerar med mjukvara, där man ingår ett användaravtal, på en konsumentelektronikprodukt som har mjukvara i sig. Genom att Google har låtit ett antal testare få köpa glasögonen i det man kallar Google Glass Explorer program, så har de också koll på vilka som har registrerat glasögonen och om de i så fall överförs till någon annan.

Personen som lade upp auktionen visste inte om vad som stod i användarvillkoren, då han än så länge bara fått en tweet från Google som bekräftade att han blivit utvald som testperson. Men Googles Explorer-community lät honom veta vad som gällde.

Frågan är vilken sida om lagen Google står när det gäller att kontrollera Glass? Wired refererar till en rättegång där Autodesk vann över en kund som ville sälja vidare företagets mjukvara via Ebay, och som skulle kunna vara rättsvisande i det här fallet.

LÄS MER: Google söker försökskaniner för sina glasögon
LÄS OCKSÅ: Google Glass skickar ljud via kraniet

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson