Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Klockan 11 på onsdagen lanserade betaltjänsten Ribbon möjligheten att ta betalt direkt på Twitter. Klockan 12.24 tog Twitter bort den.

”Utan förvarning stängdes vår integration med Twitter Cards ned och nu går länkarna istället tillbaka till oss”, skriver Ribbons vd Hany Rashwan på företagets blogg.

Twitter har ännu inte gett någon kommentar angående betaltjänsten. Men senare på dagen kom det uppgifter om att Ribbon skulle ha gjort en förfrågan om att få integrera en videolösning och inte en betallösning.

Ribbons vd skriver att ”de har haft diskussioner med Twitter tidigare”, men inte specifikt vad de handlade om.

Ribbon är en betaltjänst som bygger på att kunna ta betalt av användarna på plats i en viss tjänst, som på Facebook och olika webbsidor. Den här gången handlade det om att kunna lägga upp en produkt på Ribbon, twittra om den och att kunderna skulle kunna betala direkt i en tweet. Med andra ord det man kan kalla social e-handel.

Integrationen gjordes med ”Twitter Cards”, vilket är det innehåll man ser när man klickar på en tweet som har en länk i sig. Senast i förra veckan uppdaterade Twitter Cards för att tweets som användare twittrar ut från andra tjänster ska kunna innehålla foton, videoklipp, produktdetaljer och länka tillbaka till en tjänst. Något som speciellt verkar rikta sig till handeln, skriver teknikbloggen Gigaom.

Samtidigt kan länkar till produkter vara en sak, medan betalningar direkt hos Twitter en annan. Twitter vill tjäna pengar mer pengar och att låta en annan part ta betalt direkt i en tweet kan stå i vägen för det.

Dagarna då Twitter omfamnade utveckling på plattformen är förbi, och mikrobloggen har under det senaste året stängt ner delar av den gentemot tredjepartsutvecklare.

Det finns alltid en risk med att förlita sig på andra tjänster, och Ribbon är bara ett exempel. När Twitter ändrade sina villkor fick Linkedin inte längre visa Twitter-flöden i sin tjänst, och möjligheten att hitta vänner på Instagram via Twitter stängdes ner i juli förra året.

Men i fallet med Ribbon gick det väldigt snabbt. Från lansering till nedstängning på bara 90 minuter.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar