X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

På väg in i föreläsningssalen i den norra hallen på Moscone Center träffar jag tre personer som jobbar på svenska Mojang, bolaget bakom Minecraft som spelas av miljontals. Det är måndag och veckan på Game Developers Conference, eller GDC som det förkortas, har inletts med en föreläsningsdag. Själva mässan börjar först på onsdag.

GDC är för spelutvecklarna själva och lockar nära 23 000 personer från hela världen. Bland andra en hel del svenskar.

Två av Mojang-medarbetarna går till salen där det pratas om hur västerländska spel ska lyckas i Kina, vilket är en utmaning för många. Själv går jag och lyssnar på Tommy Palm från svenska King.com, som berättar om succéspelet Candy Crush Saga. Ni kan läsa mer om King.coms utveckling i en artikel från tidigare i veckan: Svenska godiskungarna erövrar USA

Innan vi går vidare ska jag ärligt erkänna att jag själv inte är någon inbiten gamer, och därför inte kan ge er några insiktsfulla kommenterar om nya spel som Battlefield 4. Det kan ni istället läsa om på den utmärkta Spelbloggen här på SvD.

Men tillbaka till GDC. Här handlar det både om själva spelen, hur man tjänar pengar på dem, hur man bygger upp en historia kring dem, nutidens och framtidens teknik som gör det möjligt att spela och mycket annat.

En snackis här är hur små indiespelutvecklare har använt tjänsten Kickstarter, och finansierat sina spel med crowdfunding. Det kan vara ett lyckokast, men samtidigt är man inte längre ensam om att göra det inom spelvärlden och måste ha ett riktigt bra spel för att lyckas.

På tisdagskvällen går jag på en träff i närheten av där GDC äger rum, som anordnas av samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen, svenska konsultatet i San Francisco och Business Sweden.
– Datorspel är Sveriges största kulturexport sedan ABBA, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, inför publiken på plats.

– Vi anordnar den här kvällen som en introduktion till GDC, för att folk från Sverige och härifrån kan träffas och lära känna några innan mässan drar igång i morgon, säger han när vi pratar efteråt.

På tisdagskvällen har också International Game Developer’s Association, IGDA, en stor fest tillsammans med spelcommunityt Yetizen. Rapporter därifrån säger att det har dansat inhyrda lättklädda kvinnor på scen och på dansgolvet, vilket inte är ett nytt fenomen inom spelvärlden. Något som bland annat diskuterades under en panel där spelprofilen Brenda Romero var med, som också är styrelseordförande för IGDA:s organisation Women in Games.

På onsdagsmorgonen drar mässan i gång. Här visar allt från stora speljättar till små indiespelbolag upp sina spel, och leverantörer av teknik till spelbolagen upp sina lösningar.

Jag går till ”Nordic Pavillion” där det finns en rad montrar med företag från Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Vi kan vår teknik, men vi är nya i den här världen, säger Martin Henriz, produktansvarig på det Malmöbaserade företaget Crunchfish.

Han och vd:n Joakim Nydemark (till vänster på fotot) är här för att visa upp Crunchfish mjukvara för geststyrning, som de vill att spelbranschen ska få upp ögonen för. Den fungerar för mobila plattformar och finns än så länge inte i någon produkt på marknaden, men är klar för att börja användas.

– Vi försöker bygga en community för att diskutera med spelutvecklare, och där de kan ladda ner vårt SDK (software development kit), säger Martin Henriz.
– Vi känner att det händer nu. Till exempel släppte Samsung nyligen sin nya Galaxy-telefon med flera geststyrda funktioner, säger han.

Joakim Nydemark säger att han upplever spelbranschen som konservativ, och att Crunchfish vänder sig till dem som vågar vara mer innovativa. Och GDC verkar vara en bra plats för dem att träffa några sådana aktörer. Samtidigt är det inte bara här det händer.
– Det vi har hört är att det riktiga nätverkandet sker på hotellen här runtomkring, säger Martin Henriz.

Bredvid Crunchfish står det norska spelutvecklingsbolaget Snowcastle.
– Vi hade 45 möten på två dagar under Game Connection, berättar medgrundaren till Snowcastle Bendik Stang, som nästan har tappat rösten efter alla möten, fester på kvällarna och alla han har pratat med på mässgolvet.
Game Connection är en mötesplats för spelutvecklarna, som pågick parallellt med GDC under måndagen och tisdagen.

Intill Snowcastle har Goo Technologies sin skärm där de demonstrerar en molnbaserad spelmotor för webbstandarden html5, i vilken man kan utveckla i 2D eller 3D för browserspel. De har också haft många möten under GDC, och är här för att diskutera med eventuella partners.
– Alla börjar inse att det här kommer, och då blir alla plattformar konvergenta, hävdar Marcus Krüger (till höger på fotot tillsammans med vd:n Ola de Freitas), styrelseordförande för Goo Technologies.

I dag finns mobila spel främst i App Store och Google Play, men Mozilla är på gång med att släppa ett operativsystem, Firefox OS, med stöd för html5. Något som så klart Marcus Krüger pratar sig varm för.

Läs också: Utmanarna som vill in i din mobil

Det är nu torsdag och jag går bland annat förbi Oculus VR:s monter på mässan. Där demonstrerar man sitt ”virtual reality”-headset Oculus Rift som kan användas för PC. Det ser ungefär ut som ett par skidglasögon man tar på sig, men med en lite större skärm framför. Och när de väl är på kan man styra sig själv runt i spelet och titta sig omkring i en 3D-värld.

Kön för att testa Oculus Rift är lång. Där träffar jag Johannes Smidelöw, indispelutvecklare med företaget Coilworks, som sitter på inkubatorn Gothia Science Park i Skövde. Han är här för att försöka få utländsk press från spelbloggar, för sitt äventyrsspel Cloudbuilt för PC, men det har gått ganska trögt. Fast han tycker det är kul att vara här ändå och har pratat en hel del med andra indiespelutvecklare.

– Alla vill in på Steam (en stor spelportal). Det känns lite som Idol, men bara det att alla inte får komma in till juryn, säger Johannes Smidelöv.

Vi går över till att prata med några som har provat Oculus Rift, som under veckan har börjat säljas som utvecklarkit.
– Jag är imponerad, och det kändes som jag var helt inne i en annan värld, säger Chris White, som jobbar på Salient Media i Beverly Hills.
– Det här här är en försmak av vad som kommer, säger han.
Han är själv en aktiv spelare, främst på Xbox och Playstation, och ser fram emot framtidens spel. Men han ser också en fara med ett gränssnitt som Oculus Rift.
– Det är lite skrämmande att det finns en annan värld där du kan vara någon som du inte är i verkligheten, säger han.
Det tror han kan göra att vissa, som känner att de är någon i den alternativa världen men inte i verkligheten, kan stänga in sig där och bli beroende av det.

John Thomas, som driver en coachingverksamhet, menar att han tror att teknik som Oculus Rift kan vara ett sätt för rörelsehindrade att få känna att de kan röra sig. Han pratar också om att det snart kommer gå att påverka alla sinnen i spelens värld, med dofter, vibrationer och andra effekter.

Mässtorsdagen går mot sitt slut och i princip alla jag har pratat med är män. Jag har sett få kvinnor i lokalerna de dagarna jag har varit här. Och en del av dem är så kallade ”booth babes” som är på plats för att locka in folk i montrarna.

På torsdagseftermiddagen meddelar Brenda Romero att hon avgår som styrelseordförande för IGDA Women in Games.

Vilket följs av att IGDA går ut med att de ångrar sig att organisationen var en del av festen.

På torsdagskvällen har Mojang sin stora fest, och på fredagen blossar diskussionen om lättklädda kvinnor upp igen. Folk som varit på festen menar att de har pratat med kvinnor som har sagt att de fått betalt för att komma dit.

Men Minecraftgrundaren Notch dementerar.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson