X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Klockan är sju på morgonen och vi har stämt möte i frukostmatsalen på ett hotell i centrala San Francisco. Sebastian Knutsson har svensk tid i kroppen och stod på löpbandet i hotellgymmet redan klockan fem i morse. Han är kreativ produktchef och en av grundarna till King.com som står bakom det populära spelet Candy Crush Saga.

Förutom tre spel på tio i topp på Facebook har King.com två mobilspel, och Candy Crush Saga är just nu den app som tjänar mest pengar av alla i amerikanska App Store. Bolaget har också runt 160 webbspel på sin hemsida.

Sebastian Knutsson är i San Francisco för Game Developers Conference, eller GDC som det förkortas. Hit har nära 23 000 spelutvecklare vallfärdat den här veckan för att prata om just spel.

– Först i går insåg jag att hur välkända vi är här i USA nu. För två år sedan visste ingen vilka vi var, säger han.

Det är många möten som ska hinnas med under hans tre dagar här. Den här förmiddagen ska han träffa Facebook, en viktig partner för King.com, och där tillväxten först tog fart i mars 2011 med Bubble Witch Saga där man ska para ihop bubblor med ormar, svampar och ögon i.

King.com utvecklar så kallade sociala ”casual games” på Facebook, mobilspel med appar för IOS och Android och webbspel. I Candy Crush Saga är det istället färgglada godisar man parar ihop i en tetris-liknande spelplan i olika nivåer längs en bana.

50 miljoner aktiva användare spelar varje dag någon av King.coms spel på Facebook, i mobilen eller på webben. Det innebär att King.com knappar in på Zynga som rapporterade 54 miljoner dagliga spelare under förra kvartalet.

Under en månad har King.com nu 108 miljoner aktiva spelare, och runt 49 miljoner av dem spelar i en mobil eller surfplatta. 1,5 miljon svenskar har laddat ner Candy Crush Saga, och en halv miljon spelar det aktivt varje dag. Den största målgruppen är kvinnor 25-45 år, som står för 65 procent av spelandet på Facebook, men i mobilen är användarbasen lite bredare. Vilka som spelar avspeglas dock inte i de anställda på King.com, där runt 25 procent är kvinnor och det bara finns en kvinna i ledningen.

– Men i spelbranschen i stort är det 10 procent, försvarar Sebastian Knutsson.

I Hongkong är Candy Crush Saga särskilt populärt. Ungefär 1,5 miljoner invånare, av totalt drygt 7 miljoner, spelar där. Varför vet Sebastian Knutsson inte riktigt. Men det han vet är att marknaderna Kina, Japan och Korea är dem King.com vill komma åt, men inte har lyckats med än. Till exempel i Kina finns det också helt andra sociala nätverk som är aktuella, som Tencent.

– I Android-ekonomin ligger hela hälften av pengarna i Korea och Japan, 25 procent i USA och 25 procent i resten av världen, säger Sebastian Knutsson.

När det gäller alla spel på Facebook, inte bara de från King.com, meddelade sociala medier-jätten på tisdagen att totalt 250 miljoner användare spelar hos dem varje månad. Och att spelen på plattformen drog in 2,8 miljarder dollar (cirka 19 mdkr) förra året.

Det så kallade ”free-to-play”-segmentet, där King.coms spel ingår, har ökat snabbt i popularitet de senaste åren. Och har numera ett eget spår på GDC, där Tommy Palm från King.com höll en dragning om Candy Crush Saga. Free-to-play går ut på att ett spel är gratis att spela, men att man kan betala för saker inne i spelet.

– Det är i snitt fem procent som betalar i mobilen, samma på Facebook, säger Sebastian Knutsson.

Men det gäller överlag för alla spel, och vilka intäkter det handlar om för King.com vill han inte säga. Utöver i-app-köp har King.com börjat titta annonsering och samarbeten.

– Vi är fortfarande så pass nya, och testar vad som funkar. Andra är säkert bättre på att segmentera användare än vad vi är, säger han.

I Candy Crush Saga finns det nu 275 nivåer i mobilen, och 350 på Facebook, och frågan är hur många fler det går att lägga till innan användarna tröttnar?

– Spelet har funnits i ett år, men har aldrig varit större än det var i går, säger Sebastian Knutsson.

Planen från början var inte att ha en stor succé som med godiset, utan att släppa spel oftare som hade många spelare vardera. Men Sebastian Knutsson klagar inte och King.com har istället dragit ner lite på takten. I dagarna mjuklanserar man två nya spel och försöker bygga ett nätverk där användarna kan flytta över till nästa spel när de förlorar intresset.

– Vi vill inte hamna i Angry Birds-fällan och bara ha ett spel som verksamheten bygger på, säger han.

Men det har inte alltid varit guld och gröna skogar för King.com. Eller bara King, det nya varumärket som bolaget lanserar under GDC. Man droppar .com, för det handlar inte längre främst om spel på webben, även om det alltid är där King testar nya idéer.

I år fyller King 10 år. Under de första åtta åren tuffade verksamheten på, och 2005 investerade bland annat riskkapitalbolaget Index Ventures i företaget. När King började göra spel på Facebook 2011 sa många att det var försent.

– Det var till och med några i vår egen styrelse som tyckte det, säger Sebastian Knutsson.
– Det var intressant att kunna bevisa att de hade fel, säger han.

Sommaren 2011 började man skala upp rejält, från då 80 anställda till 190 vid den här tiden förra året. I dag jobbar det 450 personer på King i Stockholm, London, Barcelona, Bukarest, San Francisco och på Malta, och numera kan Sebastian Knutsson inte allas namn.

– Vi överinvesterar just nu i resor och kör personalintroduktioner i Stockholm varje månad, säger han.

Sebastian Knutsson säger att teamet från King på GDC främst är här för att rekrytera folk, och till exempel pryds 23 reklampelare med Candy Crush Saga runtom och i närheten av Moscone Center där GDC äger rum. 300 personer söker de, och anställningstakten påminner om förra it-bubblan. Det vet han mycket om, för han var en av grundarna till Spray när det begav sig.

– Det känns lite som under 90-talet, men skillnaden är att man tjänar pengar och inte bara har trafik. Vi växer med lönsamhet och jag är inte så stressad över att vi blir så många. Vi vet missarna vi gjorde förra gången och kan göra det bättre den här gången, hävdar Sebastian Knutsson.

Han jämför med konkurrenten Zynga, där man blev väldigt många väldigt fort, och King kämpar med att ha en gemensam kultur och jobbar med små team om tio personer för att det inte ska spreta för mycket. På frågan om King, liksom Zynga, ska börsnoteras svarar Sebastian Knutsson att det inte finns några definitiva planer, men att det är en möjlighet som de nu försöker sätta arbetsrutiner för.

– Zyngas uppgång och fall på börsen har satt en viss fadd smak här, och det finns en fara i en notering och man vill göra rätt, säger han, och dricker upp det sista av sin apelsinjuice.

Klockan har hunnit bli över åtta och han behöver jobba undan lite innan sessionerna på GDC börjar klockan 10.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson