Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det började som ett projekt i en entreprenörskurs, som forskaren Martin Magnusson bestämde sig för att ta vidare. Han hittade utvecklaren Magnus Hallin genom ett studieregister, och träffade Tomas Ahlström på Innovationskontor Ett som tillhör till Linköpings universitet, där han var affärscoach.
– Det går att koppla ihop en forskare, en kodare och en kille som snackar lite och göra något, säger Tomas Ahlström.

Han är entreprenören som snackar, och just den här lördagen gör han, Magnus Hallin och Martin Magnusson det på ett fik i centrala San Francisco. Tillsammans har de startat Linköpingsföretaget Boldai, och utvecklat Ipad-appen Blocksworld. Det är en 3d-värld där man kan bygga olika figurer, fordon och banor, och som beskrivs som en blandning mellan Lego och Minecraft.

– När vi pratar med traditionella spelbolag vill de gärna stöpa Blocksworld i formen av ett spel, men det är det inte riktigt, säger Martin Magnusson.

I slutet av förra veckan kom nyheten om att Boldai köps upp av San Francisco-företaget Linden Lab, mest känt för den virtuella världen Second Life som var det nya heta under 2007, men som fortfarande finns kvar.

Boldai startades officiellt i slutet av 2010 och Blocksworld släpptes i november förra året i Norden, vilket verkade sprida sig snabbt i spelvärlden.

– Bara några dagar efter det hörde Linden Lab av sig, säger Magnus Hallin.

– Det räcker inte bara med en bra produkt, man måste ha tur och timing också. Men för att öka på det har vi gjort olika grejer. Vi har tagit möten som egentligen inte har en tydlig relevans, och spridit saker via Facebook, Twitter och Youtube, säger Tomas Ahlström.

Det var Tomas Ahlström som tog samtalet med Linden Lab, som frågade om Boldai ville samarbeta med dem eller kanske kunde tänka sig att sälja bolaget.

– De blev konkreta väldigt snabbt, säger Tomas Ahlström.

– Man skulle kunna tänka sig att vi behövde skriva en lång affärsplan, men så var det inte, säger han.

Diskussionerna har pågått i några månader, men det här är första gången de tre grundarna har träffat sina nya kollegor i verkligheten. Och efter en veckas möten och manglande av planer så verkar de ganska nöjda.

– Vi har ju inte släppt produkten här i USA än så vi får se vad den går för, säger Tomas Ahlström.

Nu skulle man kunna tro att de alla tre måste flytta hit, men så är det inte. Linden Lab har alltså numera även ett kontor i Linköping och Tomas Ahlström menar att det funkar med bolagets filosofi om ”shared creative spaces”.

Grundarna hoppas på en del draghjälp från Linden Lab. Ett litet bolag, med tre personer och med ekonomiskt stöd från Nordic Game Program och Vinnova samt ett innovationslån från Innovationsbron och Länsstyrelsen, har inte resurserna att göra några stora släpp. Martin Magnusson säger att de verkligen fått respekt för att det är svårt att få uppmärksamhet från pressen.

– Nu får vi tillgång till alla Linden Labs resurser, säger han.

Köpesumman vill de inte avslöja, men Magnus Hallin säger att det är ett paket, där vissa delar handlar om lön. Tanken är att de ska åka till San Francisco en gång i kvartalet, och annars kommunicera digitalt.

– Vi har pratat om vi kanske skulle sätta upp en kamera och ha en vägg där vi ser kontoret här, säger Magnus Hallin lite på skoj.

Men det blir svårt med tidsskillnaden och det verkar som de tre grundarna är glada över friheten. I framtiden hoppas de kunna inspirera andra – för om ett litet företag från Linköping kan bli uppköpt, så kan andra det med.

Fotot (från vänster): Tomas Ahlström, Magnus Hallin och Martin Magnusson.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson