Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

LIVET I DALEN I slutet av veckan gick och åkte jag och 2 000 andra, unga, gamla, entreprenörer, arbetssökanden och andra intresserade, runt och hälsade på hos teknikföretag i San Francisco. 85 företag deltog i arrangemanget Open Co SF, med temat affärer och innovation, och höll öppet hus i en timme under en dag. Följ med på en rundtur bland San Franciscos företag.

Torsdag eftermiddag:

Jag sitter längst fram i en av medieföretaget Federated Medias lokaler, i centrala San Francisco, för att lyssna på när John Battelle inviger Open Co SF. Ett arrangemang som han, tillsammans med Brian Monahan, har satt ihop på sex veckor.

San Franciscos borgmästare Edwin Lee är här för att prata om San Franciscos innovationsmånad som han har utnämnt oktober till. Och det var han som ringde John Battelle, entreprenör och grundare till bland annat Federated Media och medgrundare till tidningen Wired, för sex veckor sedan och övertygade honom om att anordna ett event.

­­– Vi vill att innovation ska hända här och i andra delar av landet för att komma ur den här ekonomiska situationen vi befinner oss i, säger Edwin Lee.

Han tar upp initiativ från staden, som så kallade hackathons där man byggt tjänster utifrån stadsdata. Och det finns också ett program, liksom det i Vita Huset, där folk från olika företag har tagit ledigt från sina jobb för att jobba med innovation som gynnar stadens utveckling.

– Kalifornien skapade 300 000 nya jobb förra året i den privata sektorn och i år är den siffran ännu högre, säger Kish Rajan, som är Kaliforniens guvernör Edmund Browns ansvarige för ekonomisk tillväxt och är här för att representera delstaten.

En sak San Francisco stad har gjort för att företag ska stanna i stan är att ge skattefördelar till de som flyttar in i lokaler i området ”Mid-Market” som staden vill få ordning på. Twitter är ett av de bolagen och vd:n Dick Costolo kommer upp på scen för att prata om det.

John Battelle (till höger på bilden) passar på att fråga honom hur det går på Twitter.

– Affärerna går bra. Folk har pratat hur länge som helst om hur Twitter ska tjäna pengar, men vi har tagit fram en annonsplattform för webb och mobilt som funkar, hävdar Dick Costolo.

LÄS MER: Twitter-grundaren: ”Jag ville aldrig bli entreprenör”

Vad är ett vanligt missförstånd om Twitter?, undrar John Battelle.

– Att man måste twittra för att använda det. Många konsumerar bara innehållet i dag.

Det blir dags för publikfrågor. En fråga är hur Dick Costolo tänker kring att lokala företag i Mid-Market nu inte får sina kontrakt förnyade, eller inte har råd att betala för dem när andra större företag kommer dit och höjer hyrorna. Dessutom har Twitter en egen restaurang i sitt kontor.

– Vi försöker se till att inte vi bara är i vårt eget ”slott”, menar Dick Costolo.

– Men jag vill att folk ska var dedikerade till jobbet, särskilt utvecklare som inte kan gå ifrån sitt jobb på samma sätt, säger han.

Och det är vanligt att företagen i Silicon Valley, som Google, Facebook och nu Yahoo, serverar sina anställda mat på arbetsplatsen.

Programmet fortsätter med en paneldebatt. John Battelle ställer frågan om vad som har hänt i San Francisco de senaste åren.

– I dag håller 65 procent av bolagen, som vi på SV Angel investerar i, till i stan, säger Silicon Valley-profilen och affärsängeln Ron Conway.

– Boomen inom sociala medier gör att många företag startas i urbana områden, då de har behov av marknaden som finns där, menar Carrie Walsh, som ansvarar för entreprenörsgruppen på Silicon Valley Bank.

Men den trendande inflyttningen av startup-bolag har också gjort att hyrorna har höjts i stan och många har inte råd att bo kvar.

LÄS MER: Teknikfolkets inflyttning ger högst hyror i USA

– Teknikcommunityt har ett stort ansvar i att anställa folk. Och det är ingen idé att förneka att det finns ett bostadsproblem. Det måste vi uppmärksamma, säger Ron Conway.

Hur man faktiskt gör det är han inte lika tydlig med, men berättar att affärsängelbolaget SV Angel har tagit initiativ till en teknikhandelskammare som bland annat ska adressera sådana frågor.

Paneldebatten och kvällen avrundas.

Fredag morgon:

Så är det dags att påbörja rundturen hos olika företag. Min dag börjar hos Get Satisfaction, i området SOMA där många av teknikföretagen har sina kontor. Det är ett av 9-10 företag som tar emot på samma tid under dagens program på Open Co SF.

Get Satisfaction utvecklar webbaserad kundtjänst till företag och ingår i den nya generationens företagstjänster. Det är en tjänst där man samlar kundfrågor och reaktioner från sociala medier för att svara på dem. Och Get Satisfaction vill vara ett relationsbyggande verktyg för företag.

– Vi driver en historisk kamp mot företagsjargong, säger Wendy Lea, vd för Get Satisfaction.

Hon säger att konversationerna som sker i verktyget ska vara produktiva och leda någonstans – de ska inte handla om företagsfloskler.

Get Satisfaction startades 2007 och vi är i deras tredje kontor som går i orange och vitt. Men snart ska man flytta igen för att man har växt ut ur lokalerna.

– Vi har 70 000 kund-communityn och 35 miljoner konsumenter som är inne i dem varje månad, säger Wendy Lea.

– I början handlade det bara om service och support, men nu ser vi på värdet av en konversation genom hela cykeln, säger hon.

Det är dock något de anställda på Get Satisfaction själva måste bli bättre på, särskilt som det är den verksamheten de själva bedriver.

– Vi jobbar på det, säger Wendy Lea.

Timmen på Get Satisfaction går snabbt och alla vi som är där blir sena till nästa punkt på programmet. Jag tar mig ändå till Wikia, en nätverksplattform för wiki-sidor inom populärkultur som spel, tv, film, sport, mat och mode, men kommer dit när det nästan är slut.

Det gör inget för nästa stopp är i samma hus som Wikia, där också Wireds tidningsredaktion ligger, på adressen 500 3rd Street nära entreprenörsparken South Park. Tyvärr blir det ingen rundtur på själva tidningsredaktionen, men chefredaktören Chris Anderson kommer och pratar med gruppen.

– Vi har ”dot.com”-inredning på vårt kontor med massor av prylar. I dag kanske det verkar löjligt, men då när vi startade 1993 var det radikalt och galet, säger Chris Anderson.

– Vi försöker inte vara en opartisk tidning. Vi tror att teknik förändrar världen och vi evangeliserar kring det. Vi tar ställning och hjälper till att föra fram svaga signaler på saker där det finns potential, säger han.

Tidningen handlar om hur samhället förändras genom den tekniska utvecklingen och inte bara om tekniken i sig, menar han.

Själv är Chris Anderson upphovsman till det, för några år sedan, uppmärksammade begreppet ”long tail” och han har just gett ut sin tredje bok som handlar om Maker-kulturen. Jag har skrivit om Maker-rörelsen innan, en levande kultur här i dalen som handlar om att ”göra-det-själv” med elektronik och till exempel vad vi kan göra med 3D-printers – ett fenomen på uppgång.

– Först hade vi PC-eran, sedan webb-eran och nu Maker-eran, säger Chris Anderson.

Han pratar också lite om att Wired numera jobbar med plattformar som surfplattor för tidningen. 200 000 läser Wired där, medan 800 000 läser pappersmagasinet, men det överlappar säkert också då prenumeranter även har tillgång till surfplatte-versionen.

Sedan måste Chris Anderson gå.

Det är lunchtid och efter en snabb matpaus åker jag till Airbnb på 99 Rhode Island Street i SOMA. Det är ett startup-företag som verkar inom trenden ”sharing economy” – det vill säga ett samhälle där man delar saker och ägandet blir mindre viktigt.

– Jag kände mig som att jag åkte i en bil och horisonten såg likadan ut både framför och bakom mig. Det var inte det jag ville göra, säger Brian Chesky, medgrundare till Airbnb, om sitt designerjobb han hade efter han gått ut universitet för några år sedan.

I stället flyttade han till San Francisco, till en delad lägenhet med hans vän Joe Gebbia som är en av de andra grundarna till Airbnb. För att göra en lång historia kort hade de inga pengar att betala hyran med och bestämde sig då för att hyra ut delar av lägenheten till konferensbesökare som var i stan. Men de hade inga sängar, utan det fick bli så kallade Air-beds. De kallade det ”Air-bed and breakfest” – därav namnet Airbnb.

Det här var 2007.

– Just då ville vi bara tjäna lite pengar och lära känna lite nya människor.

Men det visade sig efter ett tag att Airbnb var en mer kraftfull idé än så.

Joe Gebbia och Brian Chesky bestämde sig för att bygga en webbsida där folk kunde hyra ut sina hem till andra. Men det var inte så lätt att få användare till en början. Därför ägnade de sig också åt att sälja frukostflingor med Obama på paketet, då det var i samband med förra valet.

De sökte till Silicon Valley-acceleratorn Ycombinator, vars grundare Paul Graham tyckte att de hade en galen idé. Skulle folk verkligen vilja hyra andras hem, undrade han. Men en av hans partners sa att ”kan ni sälja frukostflingor för 40 dollar paketen (cirka 270 kr) så kan ni nog sälja vad som helst”. Airbnb fick vara med i Ycombinators program här i dalen, och på helgerna åkte de till New York, där de hade sina första användare, för att bo hos folk och lära känna sina kunder.

För att nå ut på bred front var de aktiva i samband med demokraternas konvent 2008, som drog mycket folk, och sedan dess har Airbnb spridit sig från stad till stad. I dag används tjänsten i 190 länder och 30 000 städer. En kvarts miljon hyr ut sina hem via den och 60 000-70 000 människor hyr ett boende genom Airbnb varje månad.

– Vi trodde aldrig att det skulle bli så stort, säger Brian Chesky.

Han menar också att de bidrar till städernas ekonomi då fler har möjlighet att resa dit och stannar i snitt sex nätter, jämfört med i snitt tre nätter på hotell.

­– Resor har en nätverkseffekt och det har också varit bra för den ekonomiska krisen då människor kan rädda sina hem genom att hyra ut, säger Brian Chesky.

Själv bodde Brian Chesky konstant i Airbnb-lägenheter mellan juni 2010 och februari 2011 och flyttade var tredje till femte dag. Han predikar idén om att ”du äger det du vill ha ansvar för” och om tio år tror han inte att vi kommer att äga eller ha kontrakt för lägenheter på samma sätt som i dag.

– Varför ska vi ha ettårskontrakt på lägenheter och varför ska vi ta med oss våra möbler när vi flyttar, man designar ju möbler för en viss lägenhet, säger han.

Dags att dra vidare på rundturen. Kommer ni ihåg företaget jag skrev om som såldes till Microsoft i juni? Det var Yammer och där gör jag nästa stopp på adressen 410 Townsend Street i SOMA. Yammer är ett av flera nya B2B-företag som köpts upp av jättar som Oracle och Microsoft. Det är en mikrobloggtjänst för företag, som fortsätter att drivas vidare i egen regi efter Microsofts köp, men som också ingår i jättens senaste paket av molntjänster.

– De flesta företagstjänster var inte byggda för slutkonsumenter när vi lanserade Yammer 2008, säger Adam Pisoni (till vänster på bilden tillsammans med utvecklingschefen Kris Gale och community-ansvarig Maria Ogneva), medgrundare och teknisk chef på företaget.

På frågan om hur Yammer har förändrats sedan Microsoft köpte det svarar Kris Gale:
– De ville ha både produkten och processen vi utvecklar den med, och de har varit angelägna om att inte bryta upp något som funkar, menar han.

Yammer fortsätter att växa och ska snart flytta in i samma byggnad som Twitter, på 1355 Market Street.

Jag lämnar Yammer och går vidare till Postmates på 51 Federal Street i SOMA. Det blir mitt sista stopp för dagen. Det är en liten och nystartad startup jämfört med Yammer som kommer att ha 800 anställda inom den närmaste tiden. På Postmates kontor sitter det 12 personer och utöver det har man 150 så kallade ”postmates” som fungerar som bud för det folk beställer genom mobiltjänsten ”Get it now”. Den lanserades i maj i år och hittills har det gjorts köp för 450 000 dollar, från 1 500 aktiva medlemmar i San Francisco. Man kan köpa allt från mat till datorer och få det levererat inom en timme. En leverans kostar 6-15 dollar (cirka 40-100 kr) beroende på avstånd, pris på varan och några fler parametrar.

– Det kan hända att produkten du vill ha finns bara några kvarter bort, men ofta är det enklare att surfa in på Amazon för att köpa den då du känner till att den finns där, säger Bastian Lehmann (till höger på bilden tillsammans med medgrundaren Sean Plaice), medgrundare till Postmates.

Det vill han ändra på och Postmates hänger på den lokala trenden bland teknikföretag och kallar sig ett nytt system för logistik.

För att visa att ”Get it now”-appen funkar beställer Bastian Lehmann öl till kvällens after work. Den levereras av ett cykelbud innan timmen, liksom dagens program, hos Postmates är slut.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson