Annons

Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

COLOURBOX6968883Foto: Colourbox

Om du lämnar flygplanet med med en kasse full av parfym, godis och whisky, trots att du bestämt dig för att inte shoppa, ja då har du förmodligen suttit bredvid en köpglad person.

Forskare vid Stanford Graduate School of Business som har undersökt det sociala inflytandet på flyget fann nämligen att resenärerna var 30 procent mer benägna att shoppa om deras granne gjorde det, skriver dn.se och hänvisar till skolans hemsida.
Om grannen dessutom råkar vara en vän eller bekant ökar sannolikheten för ett impulsköp till det dubbla.

– Det här kan bero på att de har samma smak eller för att de påverkar varandra, säger Pedro M. Gardete, assistant professor of marketing vid Stanford Graduate School of Business enligt dn.se

Resenärer som sitter bakom eller snett framför kan dock shoppa hur mycket som helst utan att man påverkas.
– Det är bara personen som sitter bredvid dem som påverkar dem, konstaterar Pedro M. Gardete.