Annons
X
Annons
X

Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

silhouette of plane fly over water

Foto: Colourbox

Klimatförändringar leder till mer dramatiskt väder med iskristaller, kraftigare vindar och isbildning, vilket i sin tur leder till fler flygolyckor. Det skriver flygexperten Jan Ohlsson på sin nyhetsblogg Insider Plus. Lite av ett moment 22 alltså, eftersom klimatförändringarna enligt lejonparten av är all forskning är en följd av människans utsläpp av växthusgaser, som bland annat är en effekt av det ökade flygresandet.

Air Asia-kraschen i mellandagarna som av allt att döma berodde på att planet flög in i ett kraftigt åskoväder mellan Surabaya och Singapore kanske bara är början på en oroväckande ökning av väderflygolyckor, skriver Jan Ohlsson.

Förr i tiden var vädret en av de vanligaste orsakerna till flygkatastrofer eftersom planen sällan flög högre än 6 000 meter över marken. De kom med andra ord aldrig över ovädren utan tvingades flyga genom dem och mellan bergstoppar i moln.

Men när jetplanen gjorde entré nådde man över 10 000 meter och så småningom också upp mot 12 000 meter över marken. En säkrare höjd där planen kunde surfa på jetströmmar i stabilare och med mindre turbulens ovanför åskmolnen.

”Men det var också nu naturen började slå tillbaka,” skriver Jan Ohlsson. ”I, vad de flesta är överens om, är klimatförändringens spår, blir vädret mer dramatiskt. Liksom vågorna på havet blivit större har även luftgroparna blivit värre, åskvädren kraftigare och går högre. De för med sig kraftigare, tromblika inre vindar och kraftigare isbildning. Åskväder var redan tidigare ett av de väderfenomen som är mest oförutsägbara.”

Väder är dock sällan ensam orsak till totalt flygplanshaveri.
”Men det verkar i ökande grad bli en bidragande orsak. En åtgärd kan bli att fortsätta undvika storm- och åskväder, men med större marginal än förr. Samtidigt som de kan komma plötsligt och flygplan måste ned och upp”, skriver Jan Ohlsson.