Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Vet inte om ni läste om det holländska flygbolaget KLM:s nya medarbetare Sherlock i går. Sherlock är en hund som fått anställning på bolagets hittegodsavdelning där den med sitt skarpa luktsinne utan problem skulle hitta passagerarnas kvarglömda saker. En sniff på till exempel en upphittad mobiltelefon, sedan skulle Sherlock lätt hitta ägaren.

Flygbolaget lanserade en reklamfilm där Sherlock visade upp sina förmågor.

Flera medier, bland annat CNN, Daily Mail, Huffington Post och Expressen, rapporterade om den fantastiska hunden. Det var bara ett problem. Allt var en bluff. Eller kanske snarare en PR-kampanj.

Reklambyrån bakom kampanjen berättar nu att Sherlock inte jobbar på KLM:s hittegodsavdelning, men att man tyckte att en hund var en ”bra symbol för hur effektivt avdelningen arbetar”.

Byrån säger också att Sherlock, som numera är en kändis, kommer att göra nåot slags framträdande inom kort.

Här är filmen som lurade världen:

YouTube Preview Image
Fler bloggar