Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Ha sex på semestern och rädda Danmarks framtid. Ja, det är uppmaningen i den danska researrangören Spies nya effektsökande reklamkampanj ”Do it for Denmark”. Och arrangören har lyckats, med att få effekt alltså. Reklamfilmen har redan över 430 000 visningar på Youtube och flera tidningar, till exempel SvD här och nu, skriver om kampanjen.

Spies hävdar i filmen att Danmark har de lägsta födelsetalen på 27 år och eftersom tio procent av alla danskar kommer till på resor, fortfarande enligt arrangörens uppgifter, så är givetvis lösningen att resa (med Spies) på en romantisk weekend och tillverka barn. Bolaget erbjuder ägglossningsrabatt för att få fart på barnalstrandet och – för man förmoda – resandet.

De som efter resan skickar in ett foto på sitt positiva graviditetstest kan vinna tre års förbrukning av blöjor, en barnvagn samt en semester på ett Sunwinghotell.

Och alla som är för gamla för få barn eller lever med en person av samma kön tröstar Spies med att ”det viktigaste inte är att vinna, utan att deltaga”.

YouTube Preview Image
Fler bloggar