Annons

Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Pic 02 New Doha International Airport Departures Outside ViewPic 04 New Doha International Airport Main Terminal InteriorPic 06 New Doha International Airport Mosque

Bilder: Hamad International Airport

Kommer du ihåg den nya hypermoderna och extremdesignade flygplatsen New Doha International Airport som skulle öppna i Qatars huvudstad Doha den 12 december 2012, 121212 alltså.

Det gör jag, antagligen för att jag besökte bygget i mars 2012, nio månader innan det var dags för den pampiga invigningen som självklart skulle ledas av emiren själv. Då rådde det inget tvivel om att flygplatsen skulle bli klar i tid. Det enda den ansvarige arkitekten inte vågade lova var att banden skulle klippas exakt klockan 12 minuter över 12.

Det blev ingen invigning den 12 december 2012. Superbygget hade försenats och emiren fick snällt lägga tillbaka saxen i byrålådan eller var han nu kan tänkas förvara den.

Flygbolaget Qatar Airways höll det tysk-emiratiska byggbolaget Lindner Depa Interiors, LDI, ansvarigt för förseningen och lämnade in stämningsansökan där byggbolaget krävdes på 600 miljoner dollar i ersättning.

LDI anklagade å sin sida Qatar Airways för att sprida felaktig och missvisande fakta. På byggbolaget var man ”djupt besviken över flygbolagets anklagelser”.

121212 ersattes med det estetiskt underlägsna 040113 (eller 130401 om du så vill), det vill säga den 1 april 2013, vilket också sprack. Den gången på grund av att Qatar Airways inte godkände säkerheten.

Nytt besked följde: Flygplatsen, som hunnit byta namn till Hamad International Airport, skulle öppna i slutet av september 2013. Det vill säga nu. Men så kommer inte att ske, skriver arabianbusiness.com.

Förra veckan meddelade nämligen Qatar Airways vd Akbar Al Baker att invigningen återigen är skjuten på framtiden. Nu är det början av 2014 som gäller. Varken anledning eller exakt datum uppgavs den här gången.