Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

Ryanair-sajt (kopia)

Döm om min förvåning när jag klickade in på ryanair.com och mitt på hemsidan läste: ”Boka weekend. 1 000 000 miljon billiga resor på sas.se”.

Och som om inte det var nog, i spalten till höger läste jag: ”Flyg med Norwegian”.

Nu är det ju inte så att SAS och Norwegian medvetet köpt annonsutrymme på Ryanairs hemsida, utan det handlar om google-annonser vars placering bolagen inte riktigt kan styra över.

– Vi köper digital marknadsföring via Google display network och därmed syns våra annonser på hundratals olika sajter, säger Johan Kristiansson, vars titel är head of digital marketing på SAS, och fortsätter:

– Google display network arbetar med oerhört många sajter och de väljer ut lämpliga sidor som passar den målgrupp vi vill rikta oss mot. Därför syns SAS, andra flygbolag och resebyråer på ryanair.com. Vi styr genom att sätta ramar för den målgrupp vi vill nå, men de väljer sajterna. Vi kan styra det hårdare än så, men just nu ser vi inget behov för det.

På Ryanair verkar man inte heller direkt bekymrad över att konkurrenterna visar upp sina erbjudanden på bolagets hemsida. Kommunikationschefen Robin Kiely säger i stället med sedvanlig kaxighet:

– Ryanair.com är Europas största resehemsida med 1,2 miljoner besökare varje dag så det är inte så konstigt att alla vill annonsera där – även högkostnadsbolag som SAS som inte kan konkurrera med våra låga priser.

Jag tyckte i alla fall att det var lite kul att få ta del av SAS lågpriskampanj på Ryanairs hemsida.

Fler bloggar